Udržet optimální otáčky je těžší, než se zdá. Zásadní chyby zbytečně huntují motor

Color Detail Error Message Car Dashboard Door Opened Alarm Warning Light

Snad v každé příručce o provozu auta najdeme informaci, že je vhodné udržovat motor v optimálních otáčkách. Které to ale jsou a jaký je ideální rozsah? Obvykle hraje roli hned několik faktorů, primárně potom motorizace. Od použitého paliva přes objem a výkon až po auto, ve kterém je motor umístěn. Co mnozí dělají špatně a proč může být udržení optimálních otáček komplikované?

Ani málo, ani hodně

Začneme extrémy, jelikož ty mohou být poměrně časté. Typický řidič závodník točí svůj motor až do červených čísel, což z dlouhodobého hlediska rozhodně není správný přístup. Tedy pokud má motor něco vydržet. Vhodný není ani přístup opačný, který preferuje řidič šetřílek. Příliš nízké otáčky sice pomohu udržet spotřebu na uzdě, ale také je třeba vědět, že pro motor nejde o nic příjemného a šetrného.

Mohlo by vás zajímat:  Neobvyklý drag race mezi hybridním BYDem a benzínovými konkurenty
Zdroj obrázku: Freepik

Není třeba mít obavy

Řada řidičů má mnohdy obavy vytočit motor o něco více. Spíše se s ručičkou otáčkoměru drží v jeho první polovině a někteří se jen opravdu málokdy po dobu vlastnictví vozidla dostanou přes polovinu rozsahu otáčkoměru. Řada z nich to bere jako ničení motoru. Zde se však není třeba bát, ten to zvládne. Navíc, stačí se podívat do technických materiálů a lze se dozvědět, v jakých optimálních otáčkách je dostupný nejvyšší výkon i točivý moment. Mnozí jsou překvapeni, že musí na plyn šlápnout víc, než jsou zvyklí.

Mohlo by vás zajímat:  Mějte dokonalý výhled z vozu. Proti mlžení skel pomůže trik s gelem na holení

Radši vyšší otáčky než zbytečné řazení

Při hledání optimálních otáček je vhodné myslet i na určitý kompromis. Dobrým příkladem je jízda v koloně. Může být lepší volbou déle ponechat konkrétní rychlostní stupeň a vytočit motor trochu více než neustále namáhat převodovku a řadit 1, 2, 3 a potom zase dolů. Takto mnohokrát během pár minut. V případě automatické převodovky se proto doporučuje v kolonách využívat režim sport nebo manuální řazení pomocí pádel pod volantem.

Zdroj: https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2011/mar/25/hypermiling-tips
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora