Unikátně levná a žádaná Dacia se po mnoha letech vrací do výroby

Dacia Logan L52 Design 003.jpg.ximg .l Full M.smart

O modelech rumunské automobilky Dacia se za hlubokého komunismu říkalo, že jsou to auta za trest. V celém Československu jste nenašli jediného majitele Dacie, který by byl se svým autem spokojen. A to včetně pracovníků rumunské ambasády, kteří se, alespoň podle vtipů, snažili své služební vozy obratem po přidělení vyměnit za něco alespoň trošku pojízdného. Třeba bicykl.

Dacia a Renault

Doby, kdy byla Dacia postrachem, jsou dávno pryč. Firma mezitím stihla zkrachovat a z popela se ji podařilo vzkřísit až novému majiteli, francouzskému koncernu Renault. Proč do firmy s tak špatným jménem Francouzi investovali, je doposud záhadou, faktem však je, že se jim podařilo dostat značku Dacia zpět na trhy. Nedaří se jí nijak zářně, ale stále má lepší renomé než před pádem východního bloku.

Mohlo by vás zajímat:  Nízké teploty snižují výkon motoru a vedou k vyšší spotřebě paliva
Zdroj obrázku: DACIA

Dacia Logan

Vzhledem k postavení na trhu, které Dacia měla, a kupní síle v domovském Rumunsku asi nepřekvapí, že se noví majitelé rozhodli z Dacie vybudovat levnou značku, která tlačí cenu svých aut co nejníže. A protože v Evropě se jí příliš nedařilo, orientovali ji také na mimoevropské trhy. Dnes má Dacia úspěchy třeba v Indii nebo na Arabském poloostrově.

Ve stejných zemích se dařilo také modelu Dacia Logan, který se začal vyrábět v roce 2004. V roce 2012 byla ve Francii představena druhá generace tohoto vozu. Obě generace se od sebe příliš nelišily, jednalo se o malý městský sedan, který nikterak nevyčníval řady. Odlišovala ho jen nízká cenovka, díky které dostal Logan přídomek „nejlevnější auto Evropy“.

Mohlo by vás zajímat:  Při řízení v noci je důležité pamatovat na bezpečnost
Zdroj obrázku: DACIA

Dacia Logan se nyní vrací do výroby, nebude však určena pro evropský trh. Vyráběna bude v Iránu a svou nízkou cenu si zachová, podle odhadů by základní model měl stát zhruba 4 000 euro, tedy zhruba 105 tisíc korun. Základní charakteristiky auta by měly být:

  • Motor: benzinový čtyřválec o objemu 1,2 l s výkonem 75 koní
  • Maximální rychlost: 160 km/h
  • Kombinovaná spotřeb: 5,9 l/100 km
Zdroj: Autorský text
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora