Univerzální sportovní model Honda CBR650R: Úmyslně vzácný druh

2021 Honda Cbr650r

Plně kapotovaný model Honda CBR650F, který byl představen v roce 2014 společně s naháčem CB650F, přinesl do kategorie středně velkých čtyřválcových motocyklů zdravou porci výkonu a zařadil se na sportovní konec spektra sportovně-cestovních motocyklů. V roce 2017 tento model získal styl s ostřejšími rysy, které více zdůraznily jeho motor, vyšší výkon, přední vidlici Showa s dvojitým průtokovým ventilem a revidované brzdové třmeny Nissin.

V rámci evoluce pro rok 2019 se označení CBR650F změnilo na CBR650R. Změna označení z „F“ na „R“ poukazuje na ještě větší dávku sportovních vlastností, které jezdec při jízdě může prozkoumávat, využívat a vychutnávat.

V průběhu transformace se z CBR650R úmyslně stal vzácný druh: sportovní motocykl se čtyřválcovým motorem, který nabízí podobné potěšení, radost a adrenalin jako stroj kategorie RR, ale i přesto si zachovává praktičnost a rozumné provozní náklady, díky čemuž kromě víkendové zábavy nabízí řešení i pro každodenní dojíždění.

Tato koncepce byla zákazníky dobře přijata. V roce 2019, kdy byl poprvé představen, se model CBR650R stal druhým nejprodávanějším sportovním motocyklem v Evropě a do roku 2021 CBR650R vstupuje s dalšími vylepšeními vycházejícími z požadavků uživatelů, mezi něž patří i významné vylepšení předního odpružení.

2. Informace o modelu

Hlavní novinkou v souvislosti s inovovaným modelem CBR650R je použití 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Separate Function Big Piston)* – prvotřídního odpružení, které ještě více zlepšuje ovladatelnost stroje.

Plnění emisní normy EURO5 se u motoru podařilo dosáhnout bez nutnosti snížení maximálního výkonu. Mezi další vylepšení patří lépe čitelný LCD displej, nové reflektory předních světlometů a USB-C nabíjecí zásuvka pod sedlem. Seznam drobných kosmetických změn doplňují nové boční panely a držák registrační značky.

Model CBR650R bude k dispozici ve dvou revidovaných barevných provedeních:

matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic nově obsahuje diskrétní stříbrné zvýrazňující linie (namísto původních červených), které stroji dodávají charakter vojenské techniky typu „stealth“, zatímco

červená Candy Chromosphere Red využívá ostré černé a bílé grafické prvky společně s výraznějším vizuálním kontrastem na bocích kapotáže a (oproti předcházejícímu modelu) také na palivové nádrži a na zadním sedle

3. Hlavní vlastnosti

 3.1 Podvozek

 Nová inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)

  • Radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny a plovoucí kotouče
  • Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu

 Ocelový kosočtvercový rám je tvořen lisovanými deskami pro upevnění čepu kyvného ramene a dvěma páteřovými prvky z elipsovitých profilů, jejichž tuhost byla specificky naladěna (tužší kolem osy vidlice a „pružnější“ v oblasti profilů) tak, aby nabízela vyváženou ovladatelnost s vysokou úrovní zpětné vazby. Sklon vidlice je 25,5° a závlek 101 mm, rozvor kol činí 1 450 mm. Pohotovostní hmotnost činí 208 kg.

Mohlo by vás zajímat:  BMW představuje celosvětově první bonusový program pro řidiče plug-in hybridních modelů

Významnou změnou je použití 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP. Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Centrální tlumič, jehož předpětí lze nastavit v 7 stupních, je přímo spojen se zakřiveným, gravitačně litým kyvným ramenem.

Čtyřpístové, radiálně upevněné přední brzdové třmeny spolupracují s 310mm vlnovitými plovoucími kotouči a jsou doplněny jednopístovým zadním třmenem s 240mm kotoučem. Systém ABS je dvoukanálový.

Ráfky z lehké slitiny jsou obuty do pneumatik 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.

3.2 Vzhled a výbava

  • Nové boční panely a zadní blatník s držákem registrační značky
  • · Revidované reflektory předního světlometu
  • LCD displej je nyní lépe čitelný, pod sedlem se nachází zásuvka USB-C

Zatímco čtyřválcový motor stroje zůstává stále zřetelně na očích, nová kapotáž modelu CBR650R vyzdvihuje jeho sportovní appeal. Dva LED světlomety, které pro rok 2021 získaly ostřejší profil reflektorů, hledí nekompromisně vpřed, zatímco svalnatá horní a (prodloužená) dolní kapotáž se mísí s tenkými liniemi a úhly.

Také sedlo je kompaktní a směrem k zádi stroje se zužuje, což ještě více podtrhuje jeho sportovní účel. Minimalistické rysy dotvářejí nové boční panely, v čemž jim sekunduje také ocelový zadní blatník s držákem registrační značky.

Agresivní polohu při jízdě zajišťují dělená řídítka umístěná pod hlavou vidlice a dozadu posunuté stupačky. K dispozici je nově také USB-C zásuvka umístěná pod sedlem, která umožňuje pohodlné nabíjení mobilních zařízení. Výška sedla zůstává na hodnotě 810 mm.

Stylový LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení na vyšší rychlostní stupeň, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor maximálních otáček (Peak Hold). Pro rok 2021 se díky změně náklonu LED panelu a velikosti znaků zlepšila jeho čitelnost.

Mohlo by vás zajímat:  Infiniti Q50 se při první evropské premiéře ukáže v Ženevě

3.3 Motor

  • Maximální výkon 70 kW, max. točivý moment 63 Nm a možnost omezení na 35 kW pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2
  • Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
  • Plní emisní normu EURO5

 16ventilový DOHC motor o objemu 649 cm3 byl vyladěn tak, aby poskytoval co nejčistší a nejzábavnější výkony, jaké jsou u čtyřválcového motoru této střední kategorie možné, kdy se motor tradičně rychle „sbírá“ v celém rozmezí otáček a vyznačuje se silným zátahem až k vysoko umístěné hranici maximálních otáček, kterou jsou řadové čtyřválce Honda pověstné. Maximálního výkonu 70 kW motor dosahuje při 12 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 63 Nm při 8 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je k dispozici snadná konverze na výkon 35 kW.

V rámci úprav pro rok 2021 došlo pouze ke změně specifikace motoru tak, aby byly splněny požadavky emisní normy EURO5. Za tímto účelem byla revidována řídicí jednotka ECU, palce vaček, časování sání, výfukové potrubí, katalyzátor a tlumič výfuku. Nově přibyl snímač polohy klikového hřídele.

Přímo poháněná vačka přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy motoru, vrtání a zdvih činí 67 x 46 mm, kompresní poměr dosahuje 11,6 : 1. V motoru jsou použity iridiové svíčky a zdvojené sací vedení – po obou stranách palivové nádrže – zajišťuje dostatek vzduchu ve vzduchové komoře a přispívá k hrdelnímu dunivému zvuku motoru.

Asymetrické boky pístů minimalizují kontakt s vrtáním a snižují tření. Železné trny na vnějším povrchu vložek válců snižují spotřebu oleje (a tření) a zlepšují přenos tepla, zatímco tichý SV vačkový řetěz snižuje ztráty třením díky vanadovému povlaku jeho čepů. Vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály v hlavě válců se konstruktérům povedlo odbourat většinu vnějších hadic.

Motor využívá kompaktní vnitřní architekturu, u níž jsou šestistupňová převodovka a startér umístěny na sobě. Blok válců je nakloněn vpřed pod úhlem 30°. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení na vyšší rychlostní stupeň a zároveň brání zablokování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) dbá na zachování trakce zadního kola. Na přání jezdce je možné tento systém vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen ukázal v Rakousku učňovský speciál

Spotřeba paliva 4,9 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje dojezd na 15,4litrovou nádrž přes 300 km.

4. Příslušenství

 Pro model CBR650R bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda.

Panely předního blatníku, boční kryty, kryt sedla spolujezdce (hliníkové díly nebo hliníkové vložky)

Polepy kol

Tankbag a taška na sedlo

Rychlořazení

Vyšší plexi štít – čirý nebo zatmavený

Vyhřívané rukojeti

 5. Technické parametry

MOTOR
TypKapalinou chlazený 4taktní 16ventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC
Zdvihový objem (cm³)649 cm3
Vrtání × zdvih (mm)67,0 × 46,0
Kompresní poměr11,6 : 1
Maximální výkon70 kW při 12 000 ot./min
Max. točivý moment63 Nm při 8 500 ot./min.
Olejová náplň2,7 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže15,4 l
Spotřeba paliva4,9 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
StartováníElektrické
Kapacita baterie12 V / 8,6 Ah
Výkon alternátoru370 W
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá lamelová spojka
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypOcelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK
Rozměry (D × Š × V)2 120 × 750 × 1 150 mm
Rozvor kol1 450 mm
Úhel přední vidlice25,5°
Závlek101 mm
Výška sedla810 mm
Světlá výška130 mm
Pohotovostní hmotnost208 kg
Poloměr otáčení
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)
Typ vzaduTlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 7 stupních, zdvih 43,5 mm
KOLA
Velikost ráfku přední6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem
Velikost ráfku zadní6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem
Pneumatika vpředu120/70ZR17 M/C (58W)
Pneumatika vzadu180/55ZR17 M/C (73W)
BRZDY
Systém ABS, Typ2kanálový, dva hydraulické kotouče 310 mm vpředu, hydraulický kotouč 240 mm vzadu
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panelDigitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor řazení, digitální hodiny
SvětlometLED
Zadní světloLED
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora