V Indii jsou nejenom extrémně levná auta, ale také zajímavé silnice. V mnoha případech se zde jezdí doslova po odpadcích. Nemáme teď na mysli situace spojené s nedostatečnou ochranou přírody a povalujícími se plastovými odpadky, ale věc zcela opačnou. Indie by mohla být zajímavou inspirací pro mnoho jiných zemí, které řeší otázku, jak by se dalo vhodně nakládat s plastovým odpadem.
Jízda po plastových odpadcích
Plastový odpad je celosvětový problém. Vzhledem k jeho nerozložitelnosti se hledají cesty, jak zabránit jeho hromadění v přírodě, ale i cesty, jak ho co nejlépe využít. Tedy recyklovat. A Indie může jít v tomto směru příkladem. Možná už o ni za pár let nebudeme mluvit jako o zemi s žalostným stavem silnic, ale o zemi, která při jejich budování plastový odpad efektivně využívá. V tu chvíli lze hovořit v tom smyslu, že na nových silnicích jezdí místní řidiči doslova na odpadcích.
Plasty jako součást směsi
Plastový odpad se tak stává součástí směsi, která je použitá na budování, ale i opravu silnic. Orientačně se používá kolem 8 procent recyklovaného plastového odpadu. To znamená, že na jeden kilometr silnice se použije zhruba 10 tun směsi, která je tvořena zhruba 9 tunami asfaltu a necelou tunou plastových částic.
Nejenom ekologické výhody
Nejenom, že lze plastovému odpadu dát zajímavé druhé využití, a tím začít lépe chránit planetu. Opomíjet nelze ani vlastnosti daných silnic, které jsou díky plastovému odpadu přimíchanému do směsi mnohem kvalitnější. A to jak pokud jde o odolnost takové silnice, tak pokud jde také o její životnost. Dokáže mnohem lépe odolávat třeba vysokým teplotám, které Indii často trápí, tak dokáže lépe odolávat také vodě.
Výhodou je také fakt, že se díky této technologii dají silnice budovat mnohem levněji, než pokud by se zůstalo jenom u původní základní asfaltové směsi. Takové jsou závěry projektu, který odstartoval v roce 2016 tamní ministr dopravy, který se rozhodl ukázat další z cest, jak se dá plastový odpad efektivně využít.
Zdroj: Autorský text