V Praze se začala prohánět stovka elektrických Volkswagenů. Mění řidiče a parkují zdarma

Dsc 0001 (1)

S rozmachem sdílené ekonomiky přichází na český trh nový e-carsharing. Do ostrého provozu v Praze dneškem pouští první stovku elektromobilů značky Volkswagen e-up! Vedle ekologicky šetrné formy sdílení aut a dostupných cen za pronájem, je dalším benefitem této služby bezplatné parkování na modrých a na fialových zónách po celé Praze.

S rozmachem sdílené ekonomiky přichází na český trh nový e-carsharing GreenGo. Pronájem vozů probíhá skrze aplikaci v mobilním telefonu. V tuto chvíli je možné si auta vypůjčit v tzv. „servisní zóně“, která dnes pokrývá Prahu 1 a 2 a vnitřní části obvodů Prahy 3 až 10 a má 35 km2 plochy. Auta se mohou pohybovat i mimo ni, a to po celém území Prahy. Uživatelé je však musí vrátit zpět do této zóny. Ta je vyznačena na mapě v aplikaci. O servis vozů se non-stop stará GreenGo servisní team, který auta spravuje a dobíjí na svých i veřejných dobíjecích stanicích. Zákazník se tedy nestará téměř o nic.

Půjčení GreenGo auta vyjde levněji než kterákoliv pražská taxislužba. V případě měsíčního předplatného za 99 korun zákazník jezdí za pouhých 6 korun za minutu. Pokud si klient nechá auto v pronájmu a zaparkuje, zaplatí sníženou sazbu 1,50 Kč za minutu a ve vybraných nákupních centrech kolem Prahy dokonce pouhých 0,50 Kč za minutu. Navíc teď prvním klientům GreenGo nabízí registraci a 30 minut jízdy na zkoušku zdarma. „Nechceme konkurovat MHD, ale jsou příležitosti, kdy se auto hodí. Může jít o různé schůzky, převoz více lidí ve větším pohodlí, objemnější nákupy či o rychlé spojení mezi hůře dostupnými částmi Prahy. GreenGo auta jsou tichá a jezdí čistě na elektřinu, tedy bez zbytečné produkce CO2 a dalších zplodin. Nastavením našich cen si přejeme, aby si zákazníci nemuseli připlácet za ekologicky šetrnou dopravu, vysvětluje Šimon Čapek, výkonný ředitel pražské pobočky.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Polo GTI dostane pod kapotu přeplňovanou osmnáctistovku

Na rozdíl od klasických autopůjčoven GreenGo služba pracuje na tzv. free-floating systému, který nemá centrální místo, odkud je vozy nutno půjčovat a vracet. Zájemci o pronájem v aplikaci vidí, která auta jsou volná, kde jsou zaparkovaná a jaký je stav jejich baterie, tedy i jejich dojezd. Auta se odemykají a zamykají skrze aplikaci pomocí 4 místného kódu nebo biometrickým ověřením identity. Po stáhnutí aplikace do mobilu a nutné registraci, ke které je potřeba jen občanský a řidičský průkaz a platební karta, je možné ihned odjet. Pro pohyb v Praze dnes už není nutné auto vlastnit, tankovat pohonné hmoty, měnit olej a pneumatiky, platit pojištění a parkovací poplatky. O to všechno se staráme my. Naopak cestování autem po městě může být snadné, rychlé a levné, doplňuje Čapek. Firma tak reaguje na problémy velkých měst, kde podle dostupných dat právě emise z dopravy způsobují až 80 procent znečištění ve městě.

Mohlo by vás zajímat:  Do dvou let bude každý model AMG na elektřinu. Proč?

GreenGo vstupuje na český trh s tříletou zkušeností z Budapešti, kde její služby využívá několik desítek tisíc pravidelných klientů. Ti oceňují zejména to, že jsou auta k dispozici non-stop, jsou čistá a nabitá, ale také snadno ovladatelná. Celý proces registrace, půjčování, vracení, nabíjení, mytí i servisu jsme si ověřovali ve dvouměsíčním uzavřeném testování, které jsme spustili již před koncem roku 2019, říká Čapek. Vše probíhá naprosto snadno. Registrace je intuitivní, nechápu, jak se může vše načíst tak rychle, včetně skenu občanského a řidičského průkazu. Verifikace probíhala v pozadí, ale já mohl prakticky okamžitě odjet svým prvním GreenGo. Bomba, říká Kryštof Kostroun z marketingové agentury EverWhere, který spolu s dalšími službu testoval. „Naše agentura uvažuje o využití GreenGo služeb i do budoucna místo současných služebních aut, která dnes vlastníme, dodává Kostroun.

Mohlo by vás zajímat:  Lexus LC model 2021 bude jízdně ostřejší a rafinovanější

Společnost GreenGo má i další ambice a věří, že do budoucna díky sdílení elektroaut ubude v Praze aut celkově, a tím pádem přibude i více parkovacích míst. Věříme, že si spojení této moderní sdílené dopravy s ekologicky šetrnou formou Pražané oblíbí a že s jejím rozmachem bude v hlavním městě jezdit i celkově méně aut. Mezinárodní výzkumy potvrzují, že jedno sdílené auto dokáže nahradit pět až jedenáct aut v osobním vlastnictví. Tento fakt si už GreenGo ověřil i v Budapešti. Klasická osobní auta totiž tráví až 96 % celkového času parkováním. Lidé si uvědomí, že vlastnit třeba druhé auto v Praze je nevýhodná investice a budou si je více půjčovat. Tím pádem se tak, zatím teoreticky vzato, uvolní už tak ucpané město a jeho přeplněná parkovací místa,uzavírá Čapek.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály GreenGo

Zdroj: Tisková zpráva GreenGo
Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora