Václav Brožík – Vzpomínka na slavného karosáře

V sobotu proběhla na návsi obce Dýšiná na Plzeňsku také výstava historických automobilů a kočárů. Součástí byla i přednáška o jeho životě a také o jeho synovci, slavném malíři. V rámci akce byla otevřena výstava traktorů a kočárů a na rodném domě byla odhalena pamětní deska. Nás tedy nejvíce zajímaly vystavené exponáty, jednalo se krásné vozy domácích značek Tatra, Praga, Walter, ale i zahraniční vozy Morris, Ford, Rolls-Royce nebo Renault. Celé návsi dominoval hasičský vůz Magirus. Vyznavači youngtimerů se nejvíce srocovali u dvojice Fiatů 124 Spider.

Sluší se ovšem připomenout, kdo byl Václav Brožík, slavný český karosář mezinárodního věhlasu. Továrník Václav Brožík původně vyráběl v Plzni řemeny a koňské postroje v Solní ulici od roku 1845. Od roku 1867 zahájil výrobu kočárů. Svou továrnu pak přesunul na Přemyslovu ulici, kde již pracovali i jeho synové VáclavKarel. Ti se krom jeho závodě vyučili i v Paříži, Vídni, Berlíně či Drážďanech. Po tragické smrti Karla Brožíka pak podnik nesl název V. Brožík a syn. Již tehdy kočáry získávaly věhlas pro svou ovladatelnost. Syn Václav pak továrnu převzal v roce 1890. Již o rok pozdějí se Brožík stal dvorním dodavatelem kočárů pro císaře Františka Josefa I. Nové úspěchy jej přiměly přestěhovat výrobu do nové továrny na křižovatce ulic Nádražní a Sirková v Plzni, kde dnes stojí krajské ředitelství Policie ČR. Výroba zde se rozeběhla v roce 1895, kdy také zemřel jeho otec a zakladatel firmy. Kromě císařského dvora vyvážel kočáry do Ruska, Německa, Francie či Turecka, několik vozů dodal i perskému šáhovi.

Mohlo by vás zajímat:  Michaela Sacherová - The Best of 2014!

V roce 1898 vyráběl společně s Františkem Křižíkem 20 tramvají a 4 vlečné vozy pro plzeňský provoz. O rok později pak předvedl další rozšíření výrobního programu, když z Francie přivezl šasi s motorem od automobilky Peugeot, na kterém si postavil vlastní karoserii. Ve výrobě automobilových karosérii se osvědčil a vyráběl karoserie pro firmu Laurin a Klement, pro kopřivnické závody NW, nebo pro pražskou taxislužbu. Pro Prahu vyrobil i první tamní autobus. Kromě domácích značek karosoval i na podvozky Citroën, Mercedes (typ 16/40 HP s jeho karoserií můžete vidět v Národním Technickém muzeu), Rolls-Royce nebo Renault. Jeho karoserie zdobila i nejluxusnější vůz vyráběný licenčně u nás – Škodu Hispano Suiza H6B, kterou jezdil i první prezident T. G. Masaryk.

Mohlo by vás zajímat:  Reportáž z motoristické slavnosti Legendy - 2. část

Jeho synové Václav, BedřichJaroslav převzali továrnu po první světové válce, kdy definitivně ukončili výrobu kočárů. Postupně upadala ale i výroba karoserií pro automobily, které si začaly firmy navrhovat samy. Zachována zůstala výroba autobusů, přesto se prohlubovaly finanční potíže, které vyvrcholily vyhlášením konkurzu v roce 1935. Po smrti posledního Jaroslava vedla podnik jeho žena Jana, která získala na obnovu podniku po spojeneckém bombardování půjčku a továrnu vzkřísila. Podnik byl ale hned v roce 1948 znárodněn a připojen ke Karose Vysoké Mýto. Jana Brožíková však musela půjčku přesto splatit.

Mohlo by vás zajímat:  Veteráni v Kroměříži - Velká fotogalerie