Velmi blízko objížděl cyklisty. Brzy to může být pokutovaným prohřeškem

Objet cyklistu nemusí být nic jednoduchého. A díky novým pravidlům, o kterých se bude jednat, to může být ještě komplikovanější. Dnes je běžným koloritem silnic, že chceme cyklistu objet co nejrychleji, bezpečně a zároveň při tom příliš nevybočit z našeho jízdního pruhu, zvláště když proti jezdí auta. Běžnou prací je nechávat cyklistům prostor spíše vyšších pár desítek centimetrů mezi ním a vozem, což se pro řadu motoristů zdá jako dostatečná a bezpečná vzdálenost. Brzy by tomu ale mohlo být jinak.

Objíždění cyklistů bude řešit sněmovna

Vláda poslala do sněmovny návrh, který předložil poslanec ČSSD Petr Dolínek. Hlavním tématem daného návrhu má být právě bezpečné objíždění cyklistů. A hovoří se o vzdálenosti 1,5 metru. O té už v minulosti mluvila celá řada různých iniciativ, stejně jako expertů, ale i různých profesionálních cyklistů, jako třeba Peter Sagan nebo Roman Kreuziger. Též by tuto vzdálenost uvítali někteří cyklisté. A tak vše budou řešit poslanci. A pokud návrh projde, bude to znamenat změnu pravidel a tedy i zažitých standardů, které dnes při objíždění cyklistů máme.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Je to vůbec reálné?

Pokud by návrh prošel, znamená to pro nás motoristy nutnost objíždět cyklisty tak, aby mezi nimi a námi byl odstup nejméně 1,5 metru. Na jednu stranu je tento odstup určitým zajištěním bezpečnosti, ale na stranu druhou může přinášet mnoho dodatečných komplikací, ke kterým nyní, když je auto k cyklistovi blíže, nedojde.

Hlavní riziko může spočívat především v tom, že při objíždění na vzdálenost 1,5 metru zcela určitě řidič vozidla vybočí ze svého pruhu natolik, že se dostane i do protisměru. Stejně tak je tu i riziko přejetí plné čáry, což může při snaze dodržovat všechny předpisy vést i k tomu, že se za cyklistou můžeme táhnout i několik stovek metrů, nebo kilometrů, než nám pravidla dovolí ho předjet.

Mohlo by vás zajímat:  Značka Volkswagen začne od čtvrtka omezovat výrobu kvůli koronavirové krizi

Bude bezpečněji?

Otázkou tedy zůstává, zda vzdálenost 1,5 metru při objíždění skutečně přispěje k bezpečnosti. Je pravdou, že objíždění natěsno může být důvodem dopravních nehod, ale otázkou je, zda právě ty jsou tím největším problémem, který se k cyklistům váže a zda by nebylo na místě řešit spíše jejich často soustavné nedodržování pravidel, nebo alkohol za řídítky.

Zdroj: Autorský text
Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora