Větší benevolence láká řidiče k většímu porušování předpisů

Mnohdy se hovoří o tom, zda by nebylo přece jenom na místě zmírnit některá pravidla. Třeba o nulové toleranci alkoholu za volantem, o zrychlení jízdy v obci během noci, nebo o zrychlení některých úseků silnic. Tyto nápady mají i mnoho odpůrců kteří říkají, že větší benevolence láká řidiče k většímu porušování předpisů. Je tomu skutečně tak?

Zvýšení rychlosti

V obci můžeme jet 50 kilometrů v hodině, mimo obec 90 a na dálnicích 130 km/h. To jsou rychlostní limity, které ne každý řidič porušuje. Řada z nich má stanoven určitý svůj vlastní limit, kterého se drží, Mnohdy se jedná o populárních deset až dvacet procent, kdy v obci jedeme šedesátkou, mimo obec stovkou a na dálnici přes 140. Co by se stalo, kdyby se objevila vyšší benevolence? Jezdili bychom ještě rychleji, což už by mohlo být nebezpečnější.

Pokud s tímto tvrzením nesouhlasíte, může být jako zajímavý příklad dán tunel Valík u Plzně. V něm dlouhou dobu platila osmdesátka. Při měření rychlosti se vždy pár hříšníků našlo. V prosinci 2018 jich bylo 124. Následně došlo v tomto tunelu je zvýšení maximální povolené rychlosti na stovku. A výsledek? Radary změřili v prosinci 2019 už 1 273 auto, které porušovalo rychlost.

Alkohol za volantem

I tady se hovoří o tom, že nulová tolerance by se měla zrušit. Faktem ale je, že reálně je onou bezproblémovou hodnotou 0,24. Pokud nadýcháte pod tento limit, měla by se zkouška hodnotit jako negativní. A tolik promile už odpovídá jednomu vypitému pivu. Co by se stalo, pokud by se limit zvedl? Samozřejmě by to už nebylo jedno jediné pivo, ale mohlo by jich být víc. Tedy jak ten počet, který by byl oficiálně povolen, tak i to další, které by se vešlo do případné tolerance.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Rapid prošla sérií nárazových testů Euro NCAP

A to nemluvíme o tom, kolik řidičů se pochopitelně nechá odvézt takzvaně na krev proto, aby v rámci několika dalších desítek minut vystřízlivěli a jejich naměřená hodnoty byla o poznání nižší než v době dechové zkoušky.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora