Vozidla taxi služeb musela být dodnes označena svítilnou s nápisem „taxi“ a musela při svém provozu měřit kilometry a cenu pomocí taxametru. Nyní tomu už ale tak nejspíše nebude – to navrhuje aktuálně zákon, se kterým přišla vláda. Normu nyní musí ještě schválit parlament a podepsat prezident. Pojďme se na ni ale podívat už nyní s předstihem.
Záměr nového zákona
Úřad vlády o této novince informoval na svém twitteru. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) uvedl, že cílem je vyrovnat podmínky klasických a alternativních společností (typu Uber) a zavést do tohoto odvětví modernější technologický přístup. Sdružení českých taxikářů se však návrh příliš nepozdává a způsobí podle nich jen chaos. Otázkou také je, zda nebude tato změna jen tahem na branku nepoctivým taxikářům účtujícím turistům v Praze až několikanásobné částky, které můžeme znát například z pořadu Janka Rubeše Praha vs. Prachy a kteří by tuto novelu jistě uvítali.
Konkrétní změny, které přijdou
Jak již bylo zmíněno, základními novinkami bude úplná chybějící povinnost označení vozidla svítilnou a použití taxametru. Dodnes to nebylo vyžadováno pouze v případě, kdy byla přeprava sjednána předem s písemnou smlouvou a pevně danou cenou za dopravu. Od plošně chybějících taxametrů a svítilen se pak odvíjí i další změny jako například:
- Omezení pravomoci obcí při zkouškách ze znalosti taxametru, ale částečně i místopisu právních předpisů a ochrany spotřebitele
- Zrušení možnosti vytvoření povinných náležitosti jako je barva karoserie nebo minimální rozměr vozu
- Nutné označení evidenční nálepkou vydanou dopravním úřadem (za zhruba 500 korun) namísto svítilny
Díky nálepce se tak nemusíte bát, že byste automobily taxi služky nepoznali. Navíc předem nesjednaná vozidla čekající na ulici na klienty nejspíše označena svítilnou zůstanou. Novela počítá především s tím, že taxislužby a zprostředkovatelé dopravy převezmou zodpovědnost za dostatečná oprávnění svých řidičů. To se může dotknout zejména alternativních přepravních služeb.