Vlajková loď řady Neo Sports Café značky Honda: kompaktnější, štíhlejší, s ještě agresivnějšími rysy

2020 Honda Cb1000r

Motocyklový svět zažil v poslední dekádě mnoho změn, pokud jde o očekávání jezdců ohledně jejich strojů – jak mají fungovat, jak mají vypadat a jaký z nich chtějí mít pocit. A značka Honda se nikdy nebála využít své technologie, konstrukční řešení a představivost ve stylu „co kdyby…?“ pro vytváření motocyklů schopných obsadit nová místa na trhu.

Jedním z takových motocyklů je i CB1000R. V roce 2018 se během hlavní modelové obměny konstruktéři značky Honda rozhodli zcela přehodnotit základy kategorie ostrých streetfighterů, které položil předcházející model, a vedeni retro-industriálním minimalismem zbavili tento stroj všeho zbytečného. Výsledkem jejich práce, který se zrodil pod názvem ‘Neo Sports Café’, byla nová fúze nahých sportovních strojů a inspirace obnažených Café Racerů.

Vzniklý model vystoupil z davu tím, že opustil standardní šablonu od supersportu odvozeného velkého „naháče“, a namísto toho vsadil na recept, v němž se vzrušení a funkce snoubí s radikálně svěžím a vizuálně přitažlivým estetickým řešením. Spojením „více“ a „méně“ nabídla znovuzrozená Honda CB1000R svému jezdci vysoké množství použitelného výkonu motoru v kombinaci s ovladatelností charakteristickou pro supersportovní stroj.

Vedle vzrušujících jízdních parametrů a schopnosti soupeřit na klikatých cestách i s mnohem sportovnějšími stroji je CB1000R motocyklem, který jednoduše nelze ignorovat – ať z pohledu estetiky, emocí, výkonů nebo technologie.

Prémiový status tohoto stroje dále posunula i kosmetická vylepšení pro rok 2020. Pro rok 2021 se model CB1000R posouvá o další významný krok vpřed, a to jak z hlediska stylu, tak z pohledu propojení s jezdcem.

  1. Informace o modelu

Vizuálně jsou linie CB1000R pro rok 2021 agresivnější, skloněné směrem vpřed a s novými vizuálními detaily, jako jsou hliníkový podsedlový rám, kryty chladiče nebo vzduchové komory, jež spolu ladí v holistické a dynamické harmonii. Změny se dotkly také tvaru světlometu, jenž je nově zkosený směrem vzad, zatímco složitě tvarovaná nová kola staví na odiv dovednosti konstruktérů a inženýrů.

Ačkoli podvozek zůstal nezměněn, motor se díky revidovaným nastavením systému elektronického vstřikování paliva PGM-FI vyznačuje hladším přísunem výkonu, a zároveň plní emisní normu EURO5. Nový barevný TFT přístrojový panel disponuje systémem hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System, který jezdci umožňuje ovládat funkce jeho telefonu. Pod sedlem se nachází USB nabíjecí konektor.

Model CB1000R pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

Červená Candy Chromosphere Red

Matná černá metalíza Matte Ballistic Black Metallic

Matná stříbrná metalíza Matt Beta Silver Metallic

Black Edition

Zatímco u nové Hondy CB1000R je kladen důraz zejména na funkční krásu, u verze Black Edition se konstruktéři rozhodli udělat ještě několik kroků dále. Ručně montované stroje speciální Black Edition začínají svůj život na stejné výrobní lince jako standardní CB1000R, po čase však odbočí do esteticky náladovějšího prostoru, kde získávají dodatečné atraktivní příslušenství.

Kromě několika obráběných hliníkových detailů – na paprscích kol, na bocích kyvného ramene, na krytech motoru či na čelisti řídítek – jsou všechny viditelné části tohoto stroje černé: kroužek světlometu, štítek, nosníky vidlice, kryty chladiče a vzduchové komory (s anodizovaným povrchem), výfukové potrubí i jeho koncovka. Palivová nádrž a kryt sedla spolujezdce jsou lakovány černým lakem Deep Graphite Black.

Součástí standardní výbavy je také rychlořazení. Mezi specifické detaily patří obráběné logo „CB“.

  1. Hlavní vlastnosti 
Mohlo by vás zajímat:  Dacia slaví deset let na trzích v západní Evropě

3.1 Vzhled a výbava 

  • Agresivní proporce s výrazným náklonem směrem vpřed, štíhlejšími liniemi od přídě až na záď, a nová kola z hliníkové slitiny
  • Systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System umožňuje jezdci propojení jeho chytrého telefonu prostřednictvím technologie Bluetooth a 5palcového barevného TFT displeje; pod sedlem se nachází USB nabíjecí konektor

Designový jazyk ‘Neo Sports Café’ vznikl nejen jako oslava minulosti, ale také jako pohled do budoucnosti, s širokým rozsahem pro úpravy tohoto tématu. Proto ani pro rok 2021 nezůstává stát na místě; model CB1000R se odráží od působivého stylistického řešení představeného v roce 2018 a posouvá je na zcela novou úroveň. Výrazný vzhled Neo Sports Café je nezaměnitelný, u inovovaného modelu však ještě více nabývá na dramatičnosti a proporce celého stroje jsou ještě agresivněji posunuté směrem vpřed a diagonálně směrem dolů kolem výrazného motoru, jenž je vyveden v černé barvě. Nová 7paprsková kola z hliníkové slitiny podtrhují svým komplikovaným tvarem mimořádný charakter stroje.

Ten je přitom jako celek od přídě až k zádi harmonický: na první pohled rozpoznatelný kruhový světlomet je nyní umístěn v kapkovitém rámečku a posunut dozadu mezi trubky vidlice. Leštěné hliníkové kryty chladiče jsou mnohem kompaktnější a zkosené ve směru jízdy. Stejný designový prvek je použit i u krytů vzduchové komory.

Zakřivený hliníkový podsedlový rám byl zcela přepracován. Nově je zhotoven z hliníku (namísto dosavadní černé), čímž zdůrazňuje čistý minimalismus zádi. A nelze opomenout ani estetický detail v podobě zmenšeného držáku pro upevnění registrační značky.

Přestože při pohledu na tento inovovaný motocykl se budou lidé otáčet a ostatní řidiči zpomalovat, konstruktéři neopomněli ani jeho každodenní praktičnost, takže každodenní používání nové Hondy CB1000R je opět o něco příjemnější. Přístrojový panel je nově tvořen 5palcovým barevným TFT displejem, který nabízí čtyři způsoby zobrazení údajů o rychlosti a otáčkách v závislosti na preferencích jezdce. Dále jsou na něm zobrazovány údaje o množství paliva a spotřebě, zvoleném jízdním režimu, parametrech motoru a indikátor řazení na vyšší rychlostní stupeň. Jeho funkce se ovládají tlačítky na levé rukojeti.

Součástí rozhraní je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control (HSVC), který jezdci nabízí možnost propojení s jeho telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání HSVC je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti. Pro snadné nabíjení telefonu je nově k dispozici také USB zásuvka umístěná pod sedlem.

Přední a zadní ukazatele směru u modelu CB1000R jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel (Emergency Stop Signal – ESS). Při prudkém brzdění začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu. Ukazatele směru mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.

3.2 Motor

  • Čtyřválcový motor s elektronicky řízenou škrticí klapkou odvozený z modelu CBR1000RR
  • Revidované nastavení systému PGM-FI pro hladký přísun výkonu a odezvu
  • Motor nově splňuje emisní normu EURO5.

Čtyřválcový DOHC motor o objemu 998 cm3 poskytuje modelu CB1000R zdravou dávku výkonu i točivého momentu: 107 kW při 10 500 ot./min. a 104 Nm při 8 250 ot./min. Vrtání a zdvih jsou 75 x 56,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,6:1. Červené pole otáčkoměru začíná na 11 500 ot./min. a omezovač zasahuje ve 12 000 ot./min. Jedinou změnou pro rok 2021 je optimalizované nastavení systému elektronického vstřikování paliva PGM-FI, které vyhladilo přísun výkonu a zlepšilo odezvu stroje. Motor současně díky tomu plní emisní normu EURO5.

Mohlo by vás zajímat:  Seat zahájil ve Španělsku výstavbu průkopnické akumulátorové laboratoře

Tento motor byl vyladěn s důrazem na dostupnost silného točivého momentu zejména v rozmezí 6-8 000 otáček, kde jeho křivka výrazně roste a přispívá tak ke vzrušující a dynamické jízdě. To je zároveň užitečné pro rychlou akceleraci v provozu, zejména při předjíždění.

Vzduchová komora, sací kanály a vzduchový filtr umožňují hladké proudění vzduchu do motoru a v celé délce sacího potrubí snižují tlakové ztráty; 44mm škrticí klapka přivádí směs vzduchu a paliva do velkých sacích otvorů a do pečlivě tvarovaných spalovacích komor. Zdvih sacích ventilů je nastaven na hodnotu 8,3 mm, u výfukových ventilů pak na 8,1 mm. Písty jsou vyrobeny z kovaného hliníku.

Krátké převodové poměry zajišťují dynamickou akceleraci na jednotlivé rychlostní stupně od 30 až do 130 km/h. Pomocná třecí spojka je mimořádně lehká na ovládání páčky a lépe zvládá prudké podřazování.

Také výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000R ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Jedná se o konstrukci 4-2-1, která přes 4 krátké katalyzátory svádí výfukové plyny do hlavní komory, odkud následně plyny proudí do výfuku se dvěma komorami. Zvuk výfuku byl interně vyladěn tak, že při překročení 5 500 ot./min. získá výrazně hlubší a syrovější tón.

Pro splnění normy EURO5 byla navíc 02 lambda sonda ve výfukovém potrubí nahrazena senzory Linear Air Flow (LAF) ve svodech, které umožňují mnohem přesnější měření složení výfukových plynů. Spotřeba paliva činí 5,8 l/100 km.

3.3 Motor a elektronika 

  • Tři přednastavené jízdní režimy plus nastavitelný režim USER
  • Tři úrovně výkonu, brzdění motorem a nastavitelná kontrola trakce

Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) poskytuje jezdci maximální kontrolu nad silným motorem Hondy CB1000R díky 3 přednastaveným jízdním režimům plus 1 režimu USER, jejichž volba se provádí pomocí tlačítek na levé rukojeti a TFT displeje.

K dispozici jsou 3 úrovně výkonu motoru (Engine Power – P), brzdění motorem (Engine Brake – EB) a nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout. Jízdní režimy nabízejí různé kombinace jednotlivých parametrů.

Režim RAIN (déšť) využívá nejnižší nastavení výkonu pro nejméně agresivní přísun síly, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.

Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Mírně změkčuje přísun výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá úroveň výkonu, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky.

V režimu SPORT je nastaven nejvyšší přísun výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Accent dostal pro nový modelový rok více sériové výbavy

Režim USER umožňuje jezdci zvolit některé ze tří nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.

  • Podvozek 
  • Silný a lehký jednopáteřní ocelový rám, nastavitelná vidlice Showa SFF-BP a zadní středový tlumič
  • Zdvojené radiálně upevněné čtyřpístové třmeny a 310mm plovoucí přední kotouče

Podvozek stroje CB1000R zůstal pro rok 2021 nezměněn a využívá jednopáteřní ocelový rám spolu s dělenými upevňovacími (split-tightening) hliníkovými deskami kyvného spoje charakteristického jednostranného kyvného ramene o délce 574,2 mm. Sklon vidlice je 25° a závlek 100 mm. Rozvor kol dosahuje 1 455 mm a pohotovostní hmotnost činí 212 kg. Rozložení hmotnosti je 48,5 % / 51,5 % (přední/zadní kolo).

Přirozeně přikrčená pozice jezdce je umožněna dobře rozvrženým „opěrným trojúhelníkem“ tvořeným širokými zkosenými hliníkovými řídítky a sedlem ve výšce 830 mm. Také bezpřírubová palivová nádrž je široce tvarovaná, hluboké prolisy však poskytují spoustu prostoru pro jezdcova kolena.

U nového modelu byla použita nastavitelná přední vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP). Veškeré funkce související s tlumením zajišťuje jedno rameno, čímž se snižuje hmotnost a zároveň je zajištěna přilnavost, komfort a kontrola v širokém rozmezí jízdních podmínek. Zadní tlumič Showa umožňuje nastavení předpětí pružiny a tlumení v odskoku.

Dva přední radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Doplňuje je dvoupístový zadní třmen s 256mm zadním kotoučem a 2kanálový systém ABS. Nová sedmipaprsková kola z hliníkové slitiny, jež se vyznačují komplikovaným tvarem, působí výrazně elegantním dojmem; zadní pneumatika (na 6palcovém ráfku) má rozměr 190/55 ZR17, přední pak 120/70 ZR17.

  1. Příslušenství 

Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro model CB1000R zahrnuje:

 

Ochrannou nálepku na nádrž

Ochranný štítek

Kryt sedla spolujezdce

Kryt předního blatníku

Sedlo spolujezdce/jezdce čalouněné Alcantarou

Koncovky řídítek

Kryt motoru

Mřížku chladiče

Polepy kol

Vyhřívané rukojeti

Rychlořazení

Nosič zavazadel

Tašku na zadní sedlo

Tankbag

 

 

  1. Technické parametry

 

MOTOR 
TypKapalinou chlazený DOHC řadový čtyřválec
Počet ventilů na válec4
Zdvihový objem (cm³)998 cm3
Vrtání x zdvih (mm)75 mm x 56,5 mm
Kompresní poměr11,6:1
Maximální výkon107 kW při 10 500 ot./min.
Max. točivý moment104 Nm při 8 250 ot./min.
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburacePGM FI
Objem palivové nádrže16,2 litru
Spotřeba paliva5,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartérElektrické
Kapacita baterie12 V / 8,6 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová spojka
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypOcelový, páteřový
PODVOZEK 
Rozměry (DxŠxV)2 120 mm x 789 mm x 1 090 mm
Rozvor kol1 455 mm
Úhel přední vidlice25°
Závlek100 mm
Výška sedla830 mm
Světlá výška135 mm
Pohotovostní hmotnost212 kg
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředuInverzní vidlice Showa SFF-BP
Typ vzaduTlumič Showa (zdvih osy kola 131 mm)
KOLA 
Velikost ráfku předníLitá, hliníková
Velikost ráfku zadníLitá, hliníková
Pneumatika vpředu120/70 ZR17
Pneumatika vzadu190/55 ZR17
BRZDY 
Systém ABS, Typ2kanálový
VpředuDva 310mm kotouče
VzaduJeden 256mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panel5” TFT displej
SvětlometLED
Zadní světloLED
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora