Vliv na délku brzdné dráhy má několik faktorů. Většina řidičů se obává zcela zbytečně

Background Blur Out Focus Bokeh Traffic Jams Road Repairs Accidents Red Brake Lights Stopped Cars

Když se začne mluvit o bezpečnosti na silnicích, přichází na přetřes dráha potřebná pro zastavení. Tedy časový a vzdálenostní úsek od chvíle, kdy je zaznamenáno nebezpečí, až po chvíli, kdy auto zastaví. Mnohá data jsou značně alarmující, ale jaká je realita?

Co je dráha potřebná k zastavení?

Jedná se o čas a vzdálenost, která se skládá ze dvou částí. Tou první částí, která nastane také dříve, je takzvaná reakční dráha. Tu si můžeme popsat jako okamžik mezi tím, co zpozorujeme nebezpečí, a tím, kdy dupneme na brzdy. V tu chvíli se začne počítat druhá část dráhy potřebné k zastavení, a to klasická brzdná dráha.

Mohlo by vás zajímat:  Provoz elektromobilu v zimě nabízí jednu velkou výhodu, negativa ale stále převládají

I stovky metrů

Často se lze dočíst, že brzdná dráha může mít v některých případech délku skoro 200 metrů. Přidejme k tomu čas na reakci a může nám vyjít, že dráha potřebná k zastavení může být i přes dvě stě metrů. Jde o číslo značně alarmující a mnozí mají pochopitelně obavy. Realitou však je, že celkovou dráhu potřebnou k zastavení ovlivňuje mnoho faktorů. Abychom se blížili k 200 metrům, museli bychom jet osmdesátkou na zasněžené, téměř nesjízdné silnici.

Každý z nás je individuální

Podíl na tom, za jak dlouho a přesně zastavíme, má pochopitelně každý z nás. Právě naše reakční doba může vzdálenost a čas potřebný k zastavení značně zkrátit. Je realitou, že zcela jiné reflexy bude mít mladý člověk a senior. Přesto mohou oba, pokud splní podmínky, sednout za volant. A klidně mohou v danou chvíli rozhodovat i vteřiny.

Mohlo by vás zajímat:  Při nenastartování není nutné hned hledat kabely. Problém se může vyřešit i během pár sekund

Vliv má i technický stav vozu

Velký podíl má také technický stav našeho auta. Vše pochopitelně začíná jeho stářím, ale i kvalitou brzd, od samotného systému, po destičky a kotouče. Vliv má ale i dezén pneumatiky. Pět milimetrů hloubky může vytvořit rozdíl i 10 metrů na brzdné dráze.

Dokonalý řidič v ideálním autě

Na základě výše uvedených argumentů je jasné, že dráha pro zastavení bude u každého značně individuální a není nic neobvyklého, že se může lišit i u desítky metrů. Je totiž rozdíl, zda pojede starší děda ve Felicii na pokraji životnosti, nebo mladík v moderním autě v dokonalém technickém stavu.

Zdroj: https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/brzdna-draha-a-rychlost
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora