Když se začne mluvit o bezpečnosti na silnicích, přichází na přetřes dráha potřebná pro zastavení. Tedy časový a vzdálenostní úsek od chvíle, kdy je zaznamenáno nebezpečí, až po chvíli, kdy auto zastaví. Mnohá data jsou značně alarmující, ale jaká je realita?
Co je dráha potřebná k zastavení?
Jedná se o čas a vzdálenost, která se skládá ze dvou částí. Tou první částí, která nastane také dříve, je takzvaná reakční dráha. Tu si můžeme popsat jako okamžik mezi tím, co zpozorujeme nebezpečí, a tím, kdy dupneme na brzdy. V tu chvíli se začne počítat druhá část dráhy potřebné k zastavení, a to klasická brzdná dráha.
I stovky metrů
Často se lze dočíst, že brzdná dráha může mít v některých případech délku skoro 200 metrů. Přidejme k tomu čas na reakci a může nám vyjít, že dráha potřebná k zastavení může být i přes dvě stě metrů. Jde o číslo značně alarmující a mnozí mají pochopitelně obavy. Realitou však je, že celkovou dráhu potřebnou k zastavení ovlivňuje mnoho faktorů. Abychom se blížili k 200 metrům, museli bychom jet osmdesátkou na zasněžené, téměř nesjízdné silnici.
Každý z nás je individuální
Podíl na tom, za jak dlouho a přesně zastavíme, má pochopitelně každý z nás. Právě naše reakční doba může vzdálenost a čas potřebný k zastavení značně zkrátit. Je realitou, že zcela jiné reflexy bude mít mladý člověk a senior. Přesto mohou oba, pokud splní podmínky, sednout za volant. A klidně mohou v danou chvíli rozhodovat i vteřiny.
Vliv má i technický stav vozu
Velký podíl má také technický stav našeho auta. Vše pochopitelně začíná jeho stářím, ale i kvalitou brzd, od samotného systému, po destičky a kotouče. Vliv má ale i dezén pneumatiky. Pět milimetrů hloubky může vytvořit rozdíl i 10 metrů na brzdné dráze.
Dokonalý řidič v ideálním autě
Na základě výše uvedených argumentů je jasné, že dráha pro zastavení bude u každého značně individuální a není nic neobvyklého, že se může lišit i u desítky metrů. Je totiž rozdíl, zda pojede starší děda ve Felicii na pokraji životnosti, nebo mladík v moderním autě v dokonalém technickém stavu.
Zdroj: https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/brzdna-draha-a-rychlost