Volkswagen je po trojnásobném vítězství v Austrálii opět mistrem světa v rallye

Úspěšná obhajoba titulu se podařila posádkám Sébastien Ogier/Julien IngrassiaJari-Matti Latvala/Miikka Anttila, které obsadily v Austrálii první a druhé místo, v rekordním tempu. Za posledních 25 let nebylo o držiteli mistrovského titulu rozhodnuto tak rychle. Skvělý výsledek týmu završila třetím místem posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene v třetím vozu Polo R WRC. Všechny tři posádky jsou rovněž na prvních třech místech průběžného pořadí v mistrovství světa jezdců. Ogier a Latvala rozhodnou ve zbývajících třech soutěžích o zisku titulu mistra světa mezi sebou.

Australské trojnásobné vítězství bylo prvním trojitým triumfem v mistrovství světa v rallye v historii týmu Volkswagen. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia vybojovali pro Polo R WRC 19. triumf v jeho 23. startu. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila přidali k úspěšné bilanci soutěžního vozu WRC s výkonem 315 k z Wolfsburgu 35. umístění na stupních vítězů od jeho debutu na Rallye Monte Carlo 2013, Andreas Mikkelsen/Ola Fløene třicáté šesté.

Cesta k historickému úspěchu byla vším možným, jen ne procházkou růžovým sadem. Rallye Austrálie klade mimořádné nároky na jezdce i techniku velmi technickými úseky po klikatých cestách v lesích Nového Jižního Walesu na jedné straně a rychlými úseky v otevřené krajině na straně druhé. Práci jezdcům i navigátorům ztěžoval neustále se měnící šotolinový povrch – od drsného a hrubozrnného ostrohranného štěrku až po hladkou a jílovitou půdu – společně s neustálými přechody mezi světlem a stínem. Ve 20 rychlostních zkouškách absolvovaly vozy WRC vzdálenost 302,26 kilometru v souboji s časem. Nejdelší a nejnáročnější rychlostní zkouška „Nambucca“ s maratonskou délkou 48,92 kilometru vedla lesy se strmými stoupáními, přes farmy a úzké dřevěné mosty.

Mohlo by vás zajímat:  Rally Mexico 2015 - Ogier stále vládne

Mistr světa* po pouhých třech čtvrtinách sezóny – jen jednou v historii mistrovství světa v rallye FIA WRC vyhrál nějaký výrobce hodnocení konstruktérů dřív než Volkswagen v roce 2014. Po devíti z deseti možných vítězství v dosavadní letošní sezóně, z toho bylo šest dvojitých vítězství, už nemůže nikdo značce Volkswagen zabránit v úspěšné obhajobě titulu. Jezdci Ogier a Latvala vybojovali titul kontruktérů pro tým z Wolfsburgu již v roce 2013 – s největším náskokem v historii mistrovství světa v rallye (145 bodů). Do zbývajících soutěží letošní sezóny ve Francii, ŠpanělskuVelké Británii nastoupí Volkswagen s dosavadním náskokem 194 bodů.

Již před Rallye Austrálie bylo jasné, že se o titulu mistra světa v rallye v hodnocení jezdců rozhodne mezi trojicí jezdců týmu Volkswagen, Sébastienem Ogierem, Jari-Mattim Latvalou a Andreasem Mikkelsenem. Po výsledku desátého podniku v Austrálii se počet adeptů zúžil ze tří na dva. Přestože Andreas Mikkelsen výrazně zvětšil svůj náskok před čtvrtým místem, nemá už šanci zasáhnout do boje o titul. O letošním mistru světa rozhodne duel mezi největšími dosavadními soupeři: Sébastien Ogier vs. Jari-Matti Latvala. Jejich souboj se již třikrát zařadil mezi Top Ten nejtěsnějších výsledků mistrovství světa v rallye. V roce 2011 porazil Ogier Latvalu v Jordánsku o 0,2 sekundy. V roce 2010 dojel Latvala na Novém Zélandu s náskokem jen 2,4 sekundy před Ogierem. Nejtěsnějšího výsledku od té doby, co oba nastupují v barvách Volkswagenu, dosáhli v letošní Rallye Finsko, v níž Latvala slavil vítězství nad Ogierem s náskokem 3,6 sekundy. V Austrálii byl rozdíl mezi mistrem světa a jeho vyzývatelem jen 6,8 sekundy.

Mohlo by vás zajímat:  Lappi je mistrem Evropy v rally

Vítězstvím v Powerstage, v níž jsou udělovány dodatečné body trojici nejrychlejších jezdců, si posádka Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila zajistila tři body navíc do průběžného pořadí mistrovství světa v rallye jezdců. Druhé místo obsadili a dva mistrovské body získali jejich kolegové Sébastien Ogier/Julien Ingrassia. Dvojice posádek Volkswagenu si v uplynulých dvou letech zapsala na své konto 16 vítězství a celkem 39 dodatečných bodů ve 22 rychlostních zkouškách Powerstage.

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Austrálie – konečné výsledky

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2:53.18,0 h
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 6,8 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1.18,0 min
04. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.44,0 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 1.53,6 min
06. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 2.56,2 min
07. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.28,2 min
08. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.10,0 min
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 6.39,8 min
10. Chris Atkinson/Stephane Prevot (AUS/B), Hyundai + 9.29,4 min

Mohlo by vás zajímat:  Koncept Renault Alpine A110-50 oficiálně představen

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)*

Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 214 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 164; 3. Andreas Mikkelsen, 125; 4. Mikko Hirvonen, 83; 5. Thierry Neuville, 79; 6. Mads Østberg, 74; 7. Kris Meeke, 67; 8. Elfyn Evans, 61; 9. Martin Prokop, 37; 10. Henning Solberg, 26; 11. Juho Hänninen, 20; 12. Bryan Bouffier, 18; 13. Dani Sordo, 18; 14. Hayden Paddon, 16; 15. Robert Kubica, 14; 16. Ott Tänak, 11; 17. Benito Guerra, 8; 18. Chris Atkinson, 7; 19. Pontus Tidemand, 6; 20. Jaroslav Melichárek, 4; 21. Dennis Kuipers, 4; 22. Nasser Al-Attiyah, 3; 23. Lorenzo Bertelli, 2; 24. Matteo Gamba, 2; 25. Craig Breen, 2; 26. Jurij Protasov, 2; 27. Jari Ketomaa, 1; 28. Karl Kruuda, 1; 29. Khalid Al-Qassimi, 1; 30. Julien Maurin, 0.

Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 348 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 154; 3. M-Sport, 146; 4. Hyundai Motorsport, 141; 5. Volkswagen Motorsport II, 109; 6. Jipocar Czech National Team, 40; 7. RK M-Sport WRT, 25; 8. Hyundai Motorsport N, 22.

Zdroj: Volkswagen