Koncern Volkswagen letos slaví řadu větších či menších výročí. Padesátiny slaví Lamborghini, stejné jubileum model 911 od Porsche a 3 miliony vyrobených kusů má na kontě Audi A3. Mateřský Volkswagen se přidává s oslavami 40 let existence modelu Passat.
První generace B1 se představila 25. června 1973 a design pocházel z pera Giorgetta Giugiara. Vůz stál na technice Audi 80, které se představilo o rok dříve, a byl nabízen jako dvou- a čtyřdveřový sedan a jako tří- a pětidveřový hatchback. Prodej Passatu první generace přestal v roce 1980 a za tu dobu se prodalo úctyhodných 2.5 milionu kusů.
Druhá generace B2 se představila v roce 1981 a prodávala se s karoseriemi hatchback, kombi a sedan. Poslední jmenovaný byl na některých trzích znám jako Santana. Passat druhé generace disponoval takovou technikou, jako zážehovým pětiválcem, automatickým stop/start systémem nebo pohonem všech kol. Na většině trhů produkce skončila v roce 1988, ale například v Brazílii byl model dostupný až do loňského roku. Přímo v Německu bylo vyrobeno téměř 3.4 milionu Passatů B2, přičemž se odhaduje, že celosvětová produkce přesáhla 4.5 milionu kusů.
Třetí generace B3 byla v Evropě představena v roce 1988 a poprvé disponovala vlastní platformou. Nabídka karosářských variant byla zúžena na čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Vrcholná varianta s motorem VR6 o objemu 2.8 litru dosahovala maximální rychlosti 224 km/h.
Následující Passat nesl kód B4, ale nejednalo se o zcela nový model, nýbrž facelift předchozího B3. B4ka se představila v roce 1994 a kromě upraveného designu příliš odlišná od B3 nebyla.
Další generace B5 se v Evropě představila v roce 1996 a opět sdílela platformu s Audi, konkrétně první generací modelu A4. V roce 2000 se představil facelift s kódovým označením B5.5, pod jehož kapotou se v roce 2001 dokonce objevil motor W8 o objemu 4.0 litru a výkonu 275 koní. V roce 2001 také přišel sourozenec v podobě první generace novodobé Škody Superb.
Volkswagen Passat B6 se v Evropě představil v roce 2005 a opět nesdílel platformu s Audi. V roce 2008 přišla karosářská verze čtyřdveřového kupé s názvem Passat CC. O rok později byl Passat výrazně přepracován a dostal označení B7, přičemž příbuzný Passat CC se stal samostatným modelem a jméno Passat z názvu vypustil. Do USA místo generace B7 přišel samostatný model B8 s podnázvem New Midsize Sedan.
Letos to je tedy 40 let, co se představil první vůz s označením Passat a za tu dobu se ho vyrobilo přes 20 milionů kusů. My Volkswagenu blahopřejeme a přejeme pokračující úspěch.
Zdroj: Volkswagen