Volkswagen představil superúsporný model XL1

V roce 2002 přišel Volkswagen s odvážnou vizí – chtěl vyrobit auto se spotřebou pod jeden litr na sto kilometrů. Mnoho odborníků si tehdy ukazovalo na hlavu a laická veřejnost byla také hodně skeptická. Rok 2011 však ukázal, že to wolfsburgská automobilka myslí vážně a rok 2013 to jen potvrdil. 

V Ženevě se totiž všichni nevěřícní lidé dočkají pádné odpovědi – sériové podoby konceptu XL1 z roku 2011, který se od té doby až tak moc nezměnil. Zůstala jak futuristická přední část, tak i křídlové dveře. 

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Prius 2015 - nová generace dostane pohon všech kol!

Vybroušen však byl pohon automobilu. Ten je obstaráván pomocí dvouválcového dieselu 0.8 TDI o celkovém výkonu 48 koní, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 27 koní. Ten bere energii z lithium-iontových baterií o kapacitě 5,5 kWh. Celý výkon pak přenáší na silnici sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG

I přes nevalný výkon je XL1 schopna z 0 na 100 km/h akcelerovat za 12,7 vteřiny a maximálních rychlost je téměř úctyhodných 160 km/h. To vše při normované spotřebě 0,9 l/100 km a emisím pouze 21 g CO2/km! Když už jsme u jízdních výkonů, tak na elektřinu ujede XL1 50 km, na naftu poté dalších 499.

Mohlo by vás zajímat:  BMW ukazuje, že spotřeba pod 2 litry a výkon stovky koní může být realitou

Zadarmo to ale není, protože německá továrna strávila hodiny v aerodynamickém tunelu, než se jí povedlo docílit, že karosérie má koeficient odporu vzduchu cx na hodnotě 0,189. Pracovalo se také na odlehčování, takže 3888 mm dlouhý stroj váží jen 795 kg

Technicky je XL1 také poměrně zajímavá. Přední náprava je složená z dvojitých lichoběžníků, zadní náprava pak nabídne polovlečná ramena. Specialitou modelu jsou keramické kotouče brzd.

V první várce vyrobí Volkswagen ručně pouze 50 aut. O ceně a případné další produkci automobilky mlčí. 

Mohlo by vás zajímat:  Audi představí v Ženevě ~plynovou~ A3

Zdroj: Volkswagen