Volvo představilo druhou generaci SUV XC90

12 let a přes 630 000 prodaných kusů má na svém kontě první generace Volvo XC90. Taková čísla a dlouhověkost asi nečekal nikdo z tehdejšího vedení značky a co víc, design, bezpečnost nebo cestovní komfort patří i po takové době k nadprůměru třídy. V dalších oblastech však první generaci začal ujíždět vlak a proto bylo třeba udělat radikální řez. Tím řezem je generace druhá, která se oficiálně představí na pařížském autosalonu.

Jakkoliv je silueta karosérie výrazně ovlivněna první XC90, z dálky ani z blízka si novinku s předchůdcem rozhodně nespletete. V přední části za to zcela jistě můžou světla s pásem LED diod pro denní svícení, který je označován jako „Thorovo kladivo“. Výrazným světlům zdatně sekunduje chromovaná maska chladiče, která také nepatří k nejmenším, a netypicky nízko umístěna mlhová světla. Při pohledu z profilu se ke slovu dostanou obrovská kola, která mají v nejvyšší specifikaci až 22 palců. Vůbec nejvýraznější inspiraci si novinka z předchůdce bere vzadu, kde dále rozvijí jeho design vertikálních světlometů, které však samozřejmě byly přizpůsobeny době. Chybět nemůže ani mohutný střešní spoiler nebo dvojitá koncovka výfuku. Pro ty, co budou hledat drsnější vzhled, připravilo Volvo plastové obložení prahů, nárazníků a blatníků, které nahrazuje původní chromované.

Mohlo by vás zajímat:  Loprais se spojil s Buggyrou!

Interiér patří vůbec k tomu nejhezčímu a nejlepšímu, co je v současném automobilovém světě k dostání. Do luxusních kožených sedaček se pohodlně usadí až sedm cestujících (v poslední řadě se údajně pohodlně usadí člověk vysoký 1,7 metru), kteří si budou moci užívat nejen obložení dřevem, hliníkem nebo dalšími prémiovými materiály a čtyřzónovou klimatizace, ale v nejvyšší verzi rovněž audia Bowers & Wilkins s devatenácti reproduktory o výkonu 1400 wattů. Veškeré důležité funkce, včetně navigace HERE, již zmíněné klimatizace nebo rádia, se ovládají přes velký multimediální systém s dotykovou obrazovkou (za příplatek jej bude možné ovládat i hlasem), pod kterým najdeme pouze několik málo tlačítek například na ovládání hlasitosti. Pro propojení s chytrým telefonem využívá XC90 příplatkové technologie Apple CarPlay, respektive Android Auto. Displej nahradil také klasické analogové budíky, trůnící před minimalistickým, ale velmi povedeným multifunkčním volantem. Volič osmistupňového automatu se pyšní křišťálem od švédské firmy Orrefors.

Pod kabátkem najdeme modulární platformu SPA (Scalable Product Architecture), která se v budoucnu stane základem všech modelů švédské automobilky. Vůbec poprvé v historii Volva najdeme vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení kol, v zadní části se nachází víceprvková náprava s listovými pery, která jsou však vyrobena z kompozitních materiálů. Chybět nebudou nezbytné bezpečnostní prvky, zahrnující detekci nechtěného výjezdu auta mimo silnici, při které se přitáhnou pásy a páteř ochrání speciální zdvihátka v rámu sedadla, automatické brzdění, detekci bariéry, systém zabraňující vybočení z jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu, asistent při pohybu v koloně, detekci chodců, aut i kol za dne i ve tmě nebo kontrolu řidičovi bdělosti.

Mohlo by vás zajímat:  Honda odhalila konečnou podobu evropského SUV HR-V

Motoricky je XC90 popisována jako nejsilnější a zároveň nejčistší SUV na trhu, když bude využívat výhradně čtyřválcových motorů řady Drive-E v kombinaci (prozatím) s pohonem pouze čtyř kol a osmistupňovým automatem. Benzínovou řadu tvoří kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný agregát T6 o výkonu 325 koní s točivým momentem 400 Nm a slabší motor T5 o výkonu 257 koní s točivým momentem 350 Nm, tu naftovou slabší D4 o výkonu 193 koní s točivým momentem 400 Nm, u něhož se spotřeba pohybuje kolem 5 l/100 km, a silnější D5 se dvěma turbodmychadly o výkonu 228 koní s točivým momentem 470 Nm, jehož spotřeba se pohybuje kolem 6 l/100 km. Nejzajímavější je ale zcela jistě plug-in hybridní verze T8 (u Volva označovaná twin engine) s kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem s objemem dva litry, pohánějící přední kola, a elektromotorem o výkonu 60 kW, pohánějící zadní kola. Celkový výkon soustavy je 405 koní a točivý moment 640 Nm, přičemž čistě na elektřinu ujede XC90 až 40 km. V příštím roce se dočkáme také verze s pohonem předních kol, která bude mít pod kapotou diesel D4.

Mohlo by vás zajímat:  Etapa číslo 6 na Dakaru přinesla pozitiva pro Prokopa a negativa pro Lopraise

Do prodeje se ještě před klasickou XC90 dostane tak zvaná First Edition, které se vyrobí pouze 1927 kusů (odkaz na rok založení automobilky) a bude k dostání od 3. září pouze přes online objednávku. Ve výbavě najdeme černou karosérii Onix v kombinaci s 21palcovými koly, kůží Nappa čalouněný interiér, dřevěné dekory palubní desky a její potah kůží. Pod kapotou mohou být pouze benzínová jednotka T6 nebo naftová jednotka D5. Cena takové edice startuje u nás na 2 470 000 korunách, standardní provedení začíná ve verzi D4 AWD na 1 329 000 korunách. Výroba se rozběhne začátkem příštího roku v továrně Torslanda, první dodávky lze očekávat v květnu 2015. 

##volvo_xc901##

##volvo_xc902##

##volvo_xc903##

Zdroj: Volvo