Zimní, letní, nebo celoroční pneumatiky? To je jedna z nejběžnějších otázek. Řada lidí při výběru nové sady hledí výhradně jenom na toto a nic jiného je v podstatě nezajímá. A dle odborníků je to samozřejmě velká chyba. U pneumatik hraje roli mnohem víc věcí než to, zda jsou určeny na zimu, na léto nebo na celoroční ježdění. A opomíjené parametry výběru mohou mít vliv na víc věcí, než si myslíme.
Rozměry pneumatik
Při výběru nové sady gum je třeba primárně hledět na správné rozměry. Ty, které lze použít, jsou uvedeny v technickém průkazu vozidla. Zde může být i výčet několika variant, které jsou pro daný vůz schváleny. Samozřejmě koupit lze i zcela jiné, a když půjdou nasadit, stále to neznamená, že máte vyhráno. Pokud jde o rozměr neuvedený v TP, může to být problém při návštěvě STK.
Rychlostní index
Hodnota, která je na pneumatikách velmi často opomíjena. Jedná se o na první pohled nic neříkající písmeno. Realita je ale taková, že konkrétní písmeno má vždy svůj ekvivalent v rychlosti, která by s pneumatikou neměla být nikdy překročena. Nejvyšší povolené rychlosti u nás v České republice, tedy dálniční sto třicítce, odpovídá index označený jako „M“. Kdo plánuje jezdit rychleji, měl by na daný index rozhodně hledět.
Tlak v pneumatikách
Nejenom, že je třeba pneumatiky nahustit na potřebný tlak, ale ten je nutné také pravidelně kontrolovat. Důvodů je celá řada. Je to vliv na spotřebu auta během jízdy a na přilnavost, stejně jako jejich opotřebení. Tlak v pneumatikách je dán obvykle výrobcem konkrétního vozu v souvislosti se zvoleným rozměrem i tím, jak hodně je auto naloženo – kolik jede pasažérů a jaký je počet zavazadel.
Energetický štítek
Mají ho nejenom spotřebiče, ale mají ho také pneumatiky. A to už několik let. Zjistit z něho lze několik více či méně důležitých informací. Je to například hlučnost, vliv na spotřebu, ale i chování na vodě nebo také samotné určení pneumatiky.