Vybíráte ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát od vozu ruce pryč!

Autohaus 2138927 960 720[1]

Koupě již ojetého auta je jen málokdy sázka na jistotu. Při výběru je proto důležité se zaměřit na věci, které by se později mohly ukázat jako kazové a problémové. Jak se tomu vyhnout? Zaměřte se na pár jednoduchých věcí.

Nové vs ojeté auto

Pokud kupujete nové auto, stačí se zaměřit na to, aby dané parametry vyhovovaly vašim představám a potřebě. Při pořizování ojetého auta je to trochu složitější, ale cena bývá často nesrovnatelně nižší a s trochou přehledu se vyhnete nevýhodnému obchodu.

Při výběru ojetého auta se je nutné zaměřit na ty správné nápovědy, jestli je auto v pořádku nebo jestli hrozí, že investice do něj bude ve výsledku vyšší než kýžená úspora.

Mohlo by vás zajímat:  CUPRA Leon e-Hybrid poskytuje nyní ještě sportovnější výkony díky technickým vylepšením. A to i pro rodinu

Kouř napoví

Ve chvíli, kdy si pořizujete ojeté auto, platí zásada č. 1 – chtějte jej vidět v provozu. Při různých aukcích to může být sice složitější, ale bez zkušení jízdy je to jako kupovat zajíce v pytli. Především už jenom to, jaký kouř vychází z výfuku, vám může hodně napovědět.

Po zahřátí motory vy zde neměl být závadný dým. Různé druhy kouře můžou signalizovat různé závady. Například:

  • Bílý kouř – prasklé těsnění válců
  • Modrý kouř – olej ve spalování
  • Šedý (černý) kouř – směr neshořela ve spalovací komoře

Pozor na kapaliny

To, co by vás mělo extrémně alarmovat, je únik provozních kapalin. Pokud je vidět a pod autem zůstává špinavá louže, něco s největší pravděpodobností není v pořádku. Nespoléhejte se ale jenom na to – po zkušení jízdě raději zkontrolujte i výfuk, jestli v jeho okolí nezůstaly usazeniny a zkontrolujte i prostor pod kapotou.

Mohlo by vás zajímat:  Modernizace Jaguaru XJ – elektrifikace a vyšší výkon

Varovným signálem je i zakalený motorový olej. Má-li tento olej podivné, mléčné zakalení, nejspíš do mrazící složky motoru proniká chladící kapalina. Pokud tomu nebudete věnovat pozornost, negativně se to podepíše na stavu auta. Stav motoru nejlépe zkontrolujete tak, že odeberete vzorek do čisté skleničky. Po zamíchání se na stěnách sklenice utvoří film, podle kterého můžete určit čistotu oleje.

Nebezpečí koroze a zrezlých kódů

Rez dokáže auto rozežrat způsobem, který jde často za hranici oprav. Nenechte se ukonejšit prodávajícím a prohlédněte si ojeté auto i zespodu. Můžete auto buďto klasicky nadzvednout nebo se spolehnout na moderní techniku a telefonem si spodní část vozu natočit. Pokud by koroze zasáhla do konstrukce, raději ruce pryč.

Mohlo by vás zajímat:  Vozíme je, ale správné zapojení startovacích kabelů často nezvládneme

Dalším problémem, který není dobré brát na lehnou váhu, jdou kódy řídících jednotek. Jejich kontrola není složitá – stačí vám počítač nebo jen chytrý telefon. Díky adaptéru OBD II. (běžný zásuvka automobilu) jednoduše zařízení přečte kódy řídících jednotek. V aplikaci se vám zobrazí uložené chyby. Některé jsou běžné a nezávadné, ale jiné by vám mohly přijít velmi draho. Raději si tu práci dejte, kódy zkontrolujte a případně se poraďte s důvěryhodným odborníkem.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora