Koupě ojetiny může být v mnoha směrech velké riziko. Trh s ojetými automobily je doslova džunglí a dokázat vybrat ten pravý vůz není nic jednoduchého. Zvláště proto, že prodejci často zatajují technický stav, prodávají auta se stočenými tachometry, nebo dokonce nepřiznají, že je auto bourané. Jak takový stav poznat?
Zkontrolujte lak
Jako první, co bystě měli udělat, je kontrola laku. Dnes už není problém použít jednoduché zařízení, které pomůže změřit, jaká je na konkrétním místě tloušťka laku. Pokud odpovídá celému vozu, tak vůz patrně nebyl přelakován, což znamená, že nebyl ani bourán. Pokud však někde lak nesedí, může to být známka opravy. Otázkou však je, zda šlo o něco vážnějšího, nebo škrábanec z parkoviště.
Odhalte nelícující díly
Když jde auto z výroby, tak jednotlivé díly karoserie na sebe víceméně dobře přiléhají, takzvaně lícují. Je sice pravdou, že u některých automobilek to není dokonalé, ale stále je to víceméně v pořádku oproti stavu, kdy je auto opravováno. Mechanikovi se při opravě jenom málokdy podaří zajistit, aby vše sedělo jako dříve. A tak mohou vznikat větší mezery, či je jeden z dílů umístěn výše nebo níže. I to je známka toho, že vůz byl opravován.
Zkontrolujte originalitu dílů
Všímejte si také toho, zda jsou na voze originální díly, přímo z výroby. Pokud je auto po nehodě, mnohdy je třeba řadu věcí vyměnit. A je jasné, že mechanik nebude kupovat drahé originální díly, ale koupí různé „noname“ alternativy. Pokud je některý z dílů prokazatelně vyměněn, může to ukazovat právě na možnou nehodu. V některých případech to ale může znamenat jen nutnost běžné opravy.
Nahlédněte do historie
Jsou různé služby a databáze, kde se dá nakouknout do historie vozu. Když máme štěstí, jsou zde i záznamy spojené třeba s řešením pojistné události. Pokud k tomu došlo, pravděpodobně právě proto, že byl vůz nabourán, nebo jinak poškozen.