Výměna kabelu během nabíjení elektromobilu ušetří peníze. Ke konci se vyplatí zapojit ten pomalejší

Electric Car Ev Is Charging Station Man Use White Power Cable Plug

Kdo vlastní elektromobil, může ho nabíjet doma, v práci, na bezplatných nabíjecích stojanech, ale může ho nabíjet také na veřejných rychlonabíječkách. Cena na nich se odvíjí od několika faktorů. A lze ji zajímavě ovlivnit i trikem, který ne každý majitel elektrického vozu zná.

Co ovlivňuje cenu na rychlonabíjecích stanicích?

Cenu, kterou majitelé elektromobilu zaplatí na rychlonabíječce, ovlivní celá řada věcí. Primárně je to samotný poskytovatel dané energie. Dále je to také určitý smluvní závazek, který majitel elektroauta může, ale také nemusí mít. Samozřejmě cenu ovlivňuje i rychlost dané nabíjecí stanice a druh nabíjení, který je zvolen. V praxi potom mluvíme o tom, že ceny za kW mohou být v rozmezí od jednotek po desítky korun. U některých stanic se dále počítá i každá minuta nabíjení.

Mohlo by vás zajímat:  „Papírové hodnoty rychlosti nabíjení vašeho elektromobilu nejsou reálné,“ řekli mi v servisu. Na nabíječkách budu mnohem déle

Platí se za energii

Když pomineme několik málo stanic, kde se platí i za minutu, je běžným standardem, že se na rychlonabíjecích stanicích platí za odebranou energii. A tu lze čerpat různě dlouho. Třeba několik nižších desítek minut u rychlých stojanů nebo několik hodin v případě klasického AC konektoru. A právě tudy vede cesta, na které se dá ušetřit.

Zdroj obrázku: Freepik

Nerovnoměrná rychlost

Rychlost nabíjení elektrického auta není rovnoměrná. Zjednodušeně se dá říci, že čím více je baterie vybitá, tím rychleji se zvládne nabíjet. Jakmile se ale plní, rychlost klesá. K výraznějšímu poklesu potom dochází v rozmezí 80–90 procent. Od této hranice jde nabíjení už opravdu velmi pomalu. Přitom platba za kW se nijak nemění.

Mohlo by vás zajímat:  Autem na dovolenou? 10 věcí, které je třeba udělat – část 2

Opravdu rychle?

Trik, jak na rychlonabíječkách ušetřit, je celkem jednoduchý. Pokud chce řidič odjíždět s plně nabitým akumulátorem, měl by sledovat jeho stav, ale i aktuální rychlost nabíjení. Logicky začne nabíjet na DC, tedy rychlém přípojném bodu. Jakmile ale rychlost dobíjení začne klesat až na hodnotu srovnatelnou s AC nabíjením, měl by udělat zásadní krok.

DC nabíjení ukončit, vyměnit kabel a spustit AC nabíjení. Časově to žádný výrazný rozdíl nebude. Finančně ale ano, protože čerpat do auta energii z DC kabelu za dvojnásobnou cenu oproti AC nabíjení je zcela zbytečné. Ne každý tuto výměnu nabíjení provede a poté zbytečně odebírá dražší energii rychlostí, která se plně vyrovná levnějšímu pomalejšímu dobíjení.

Zdroj: https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2022/02/16/electric-cars-can-fast-charge-safely-but-range-still-dives-at-speed/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora