Výměna motorového oleje aneb Vyvarujte se nejčastějších chyb

Oil 3964367 1280

Jedním z nejkritičtějších aspektů co se týče údržby automobilu, je pravidelná výměna oleje. Vlastnoruční výměnou oleje můžete ušetřit spoustu peněz a času. Naučte se kdy je vhodné olej měnit, jak výměnu provést a kterých chyb se vyvarovat.

Kdy provést výměnu oleje?

Informace o intervalu výměny oleje od výrobce automobilu nemusí být vždy vhodný. Někteří výrobci se snaží co apelovat na prezentaci co nejnižších nákladů spojených s údržbou automobilu. Mohou proto například tvrdit, že je vhodné provést výměnu oleje po 30 tisících kilometrů, nebo i více. Informace od výrobců mohou být zavádějící, mnohdy není rozumné se jimi řídit. Zvláště pokud chcete maximalizovat výdrž svého vozidla. Zlaté pravidlo o intervalu výměny oleje je 15 tisíc kilometrů, nebo jeden kalendářní rok podle toho, čeho dosáhnete dříve. Šetřit na výměně oleje není nejlepší nápad. Budoucí problémy spojené s motorem vás mohou stát mnohem více financí.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Zvládnu výměnu sám, nebo využít služby automechanika?

Mnoho řidičů si pravidelně mění motorový olej svépomocí. Není se čemu divit, nejedná se o transplantaci mozku. Pokud s výměnou oleje nemáte zkušenosti a chystáte se k prvnímu pokusu, nemusíte se bát. Avšak je zde několik věcí, které lze pokazit. Buďte opatrní a postupujte dle návodu.

Mohlo by vás zajímat:  Garáž není všespásná. Životnost auta ale prodlužuje i v letních měsících

Jak zvolit vhodný olej?

Záleží samozřejmě na konkrétním motoru. Některé jsou náročné více, jiným stačí málo. V každém případě byste si měli zjistit konkrétní označení motoru a pořídit si olej, který doporučuje samotný výrobce. U oleje si vždy ověřte, zda splňuje výkonnostní normu SAE a mezinárodní normu ACEA, která dělí oleje do skupin podle typu motoru (zážehové, vznětové a vysoce výkonné vznětové motory). Někteří výrobci motorů mají taktéž svoji specifickou normu. Pokud ji vaše automobilka uvádí, měli byste se řídit přesně podle ní.

Jdeme na samotnou výměnu oleje.

Vypuštění starého oleje.

Prvním krokem je z motoru vypustit starý olej. Starý olej bývá velmi často ztuhlý. Před výměnou je vhodné motor krátkou jízdou zahřát. Pod olejovou vanu motoru umístíte nádobu. Olejová vana může být ukryta pod plastovým protihlukovým krytem, který je třeba sundat. Ze shora motoru si sundejte víko kartelu, kde olej naléváte. Urychlí vám to celý proces. Klíčem povolíte výpustní zátku v olejové vaně a počkáte, až olej vyteče. Vyčkejte, dokud z olejové vany nevykape také tužší mazivo. V průběhu vypouštění starého oleje se můžete pustit do výměny olejového čističe.

Mohlo by vás zajímat:  Jízda v noci má svá specifika. Pozor je třeba dát na zvěř a světla
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Výměna olejového čističe.

Na starších motorech jej naleznete v podobě kovového válečku. Nové motory jej mají v provedení vložkou v plastovém válci. K povolení kovového válečku budete potřebovat speciální řetězový přípravek na olejový čistič. Řetěz nasadíte na konec filtru, kde se nachází prohlubně. Nejlépe tak, aby jej obepínal v co možná největší délce. Po chvíli zápasení s kluzkým řetězem se vám podaří kovový váleček povolit. Po povolení jej jednoduše rukou vyšroubujete. Dávejte si pozor na to, že při demontáži z něj bude vytékat olej. Motory využívající vložku ve válci, musíte odmontovat víko plastového válce a vložku z filtrboxu vytáhnout. Nový kovový váleček nebo vložku namontujeme zpět. Vhodné je potřít starým olejem gumové těsnění, které dosedá k přírubě na motoru. Není třeba utahovat klíčem, nový čistič stačí utáhnout rukou.

Zazátkujeme olejovou vanu.

Doporučuje se také použít nový těsnící kroužek. Většinou se jedná o případy, kdy je těsnící kroužek vyrobený z mědi. Při utahování šroubu se totiž měděný kroužek deformuje, čímž těsní otvor. Záleží zde na konkrétním výrobci automobilu, či typu motoru. Ať už to automobilka doporučuje, je vždy vhodné použít nový těsnící kroužek. Zátku výpustního otvoru namontujte zpět. Při utahování použijte klíč, ovšem dávejte pozor, abyste nestrhnuli závit.

Mohlo by vás zajímat:  V Rusku už roky reziví desítky opuštěných policejních aut. Zapomnělo se na ně

Můžeme nalít nový olej.

Většina nezkušených má podvědomé nutkání nalévat příliš mnoho oleje. Buďte litím oleje velmi opatrní. Vhodné je si odměřit množství, které automobilka pro výměnu oleje doporučuje. Olej lejte do nalévacího hrdla opatrně a po menších částech. Pokud si nejste jisti s množstvím oleje, který jste do karteru nalili, raději si hadrem otřete olejovou měrku a množství oleje si díky ní zkontrolujte. Optimální množství nového oleje by se mělo pohybovat těsně pod horní ryskou, maximálně na ní. V žádném případě ovšem olej nepřelijte! Po nalití oleje zavřete víčko hrdla a nastartujte motor. Nechte jej chvíli běžet. Poté jej vypněte a znovu zkontrolujte množství oleje. Je-li třeba, tak olej dolijte. Opět ale platí, dávejte si velký pozor na přelití.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Kam patří starý olej?

Je třeba myslet ekologicky a uvědomit si, kam starý olej patří. I vyjetý olej je stále klasifikovaný jako ropný produkt. Nemůžete jej proto vylít do toalety, ani do trávy za garáží. Starý olej slijte například do PET lahví a odevzdejte do sběrny nebezpečného odpadu.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora