Výměna pneumatik svépomocí jako riziko. Fláká se kontrola, vyvážení i označení pneu

Od prvního listopadu je třeba mít na voze zimní pneumatiky. Tedy pokud máte v plánu vyrazit do míst, kde může být souvislá vrstva sněhu, nebo do míst kde je jejich použití vyžadováno zákonem (dopravní značkou). Při přezutí pneu dělá mnoho řidičů řadu chyb, které je vhodné eliminovat. Jaké jsou ty nejčastější při přezouvání svépomocí?

Nevyvážené pneumatiky

Mnoho řidičů vyndá stávající pneumatiky ze sklepa a následně je namontuje na svůj vůz. To vše bez jakéhokoliv vyvážení. Tento postup může být nejenom problémový, ale také nebezpečný. Vlivem nevyváženosti se změní komfort jízdy, stejně jako přilnavost i ovladatelnost vozu. Nehledě na to, že se pneu bude sjíždět nerovnoměrně.

Neoznačené pneumatiky

Jak ty sundávané, tak i ty nasazované by měly být poznačeny. Mělo by být jasno v tom, na jaké nápravě byly nasazeny. Popisování pneumatik není nic složitého. Stačí značky jako PP – pravá přední, LZ – levá zadní atd. Toto značení usnadní případné prohazování pneumatik z levé strany na pravou, z přední části za zadní a naopak.

Špatně utažené pneumatiky

Mnoho řidičů používá k montáži pneumatik jenom běžný klíč, což může být problém. A to v tom směru, že dojde buď ke slabému, nebo naopak k přílišnému utažení. První situace může být problémová z hlediska rizika povolení. Druhá může být problém za půl roku, kdy bude nemožné šrouby povolit.

Nedostatečná péče o matice a šrouby

Před utažením je na místě pečovat o šrouby, matky, nebo závity. Je vhodné je namazat vhodným přípravkem, čímž se sníží riziko případné koroze, které by mohla nastat. Ta by při příští výměně mohla znamenat zreznutí spoje a opět jako výše velmi komplikované povolování jednotlivých šroubů nebo matic.

Mohlo by vás zajímat:  Volvo stahuje půl milionu vozů do servisu kvůli systému EGR. Potrubí se může i roztavit

Chybné utahování

Zdá se to jako jednoduchá věc, ale není. Při nasazování kola by mělo být samozřejmostí utahování takzvaně křížem. Tedy tak, že jsou utahovány vždy protilehlé šrouby. Jedině tak bude zajištěno, že kolo bude správně a rovnoměrně sedět. Vhodné je postupovat systematicky, utahovat na několik fází a na závěr všechny šrouby finálně dotáhnout.

Minimální kontrola pneumatik

Mohou být sjeté, mohou být prasklé, může v nich bát zapíchnutý cizí předmět. Mnoho řidičů nic z toho nekontroluje a pneu automaticky nasazují. To může být nejenom nebezpečné, ale může to způsobit budoucí práci navíc.

Neumytí pneumatik

Pneumatiky sundané z vozu by měly být umyté. To proto, že se tak výrazně prodlouží jejich životnost. Nečistoty je mohou během uskladnění po několik měsíců poškozovat, jelikož agresivních látek je na silnici více než dost.

Komentáře