Výrobce letadel zkusil i automobily. A vznikla značka Aero

751px Aero 30 Roadster Bicolor V[1]

Naše země není sice z hlediska rozlohy v rámci celého světa ničím výjimečná, na rozdíl od jiných států za sebou máme ovšem velice bohatou minulost plnou nezanedbatelných úspěchů ve všech oblastech života. Samozřejmě, že největší sláva a věhlas se nám dostala zejména díky masivní výrobě piva a také šikovným rodák ze sportovní sféry. Důležitý příspěvek naší vlasti ovšem přinesli také společnosti, na které se mnohdy trochu zapomíná, ale rozhodně by se nemělo! V České republice se totiž dlouhá léta vyrábějí automobily a další různé dopravní prostředky. Kromě všeobecně známé Škody či Tatry se ovšem úspěchů dostalo také značce Aero pouze několik limitovaných modelů, nicméně po sobě zanechala výraznou stopu. Chcete se o této značce dozvědět víc? Přesně to se vám splní, pokud budete pokračovat ve čtení tohoto článku.

Pohádka o tom, jak výrobce letadel zkusil štěstí v automobilovém průmyslu

Při pohledu na samotný název automobilové společnosti Aero vás jistě napadne, že pojmenování spíše než na silnici míří do mraků. Firma Aero se skutečně v drtivé většině své výroby věnovala produkcí letadel, čemuž ostatně nezanevřela ani dodnes. V roce  1919 se ovšem tehdejší vedení rozhodlo, že zkusí prorazit také v jiné oblasti výroby dopravních prostředků. Proto na pražských Vysočanech vznikla právě automobilka Aero pod záštitou stejnojmenné společnosti. Rozhodnutí sice padlo, nicméně výroba jako taková začala až o deset let později, protože bylo potřeba zhotovit nové závody.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Saab 900

První vozidlo z dílen společnosti Aero byla tak trochu upravená verze ENKO, které do světa produkovala firma Košař a sama jej od roku 1927 úspěšně prodávala stále přibývajícím zákazníkům. Vůz s jednoválcovým motorem a obsahem 500 ccm, po němž dostal i název Aero 500, byl pro tehdejší obyvatelstvo skutečně dostupný. Dal se pořídit dokonce za téměř stejnou sumu jako motocykl se sajdkárou, která se v té době pohybovala na hranici 18 000 Kč. Aerovka svým designem a provedením jednoznačně patřila spíše do kategorie menších vozítek, ačkoli se na silnici chovala jako plnohodnotný automobil, s nímž je nutné počítat.

Původní verze automobilu byla v roce 2031 zdokonalena a přivedena do nové generace, která dostala název Aero 662 právě podle obsahu motoru jako v předchozím případě. Oproti předchozímu modelu bylo vozidlo dvouválec. O dva roky později se po výroby dostalo i vozidlo Aero 1000 s litrovým motorem a následovali jej také modely jako Aero 30 či Aero 50, které bylo oproti předchozím mnohem větší.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota AE86

Válka Aero definitivně pohřbila

Na dalším rozvoji značky se neblaze podepsala zejména Druhá světová válka, která postihla snad všechny společnosti tehdejší Evropy. Kupříkladu československá Tatra se díky německému majiteli stala jedním z hlavních dodavatelů přepravních prostředků pro německou armádu. Aero ovšem tolik „štěstí“ nemělo, pokud se tomu vůbec tak dá říkat. Výrobní linka továrny se sice stejně jako všechny ostatní musela pod nátlakem zapojit do zbrojního programu Německé říše vedené Adolfem Hitlerem. Mezi dělníky se objevili například i totálně nasazení lidé jako Jiří Blažek, který se později živil jako grafik, sběratel knih, typograf, či ilustrátor knih. Společnost Aero totiž dostala za úkol vyrábět vyrábět během světové války tajně, z čehož vznikla vozidla jako Aero Pony či Aero Rekord. Jelikož ovšem svým vzhledem a funkčností příliš nenadchly, do sériové výroby se nikdy nedostaly.

Mohlo by vás zajímat:  Tatra 700 GT

Po válce byl se společností Aero nadobro konec

Psal se podzim roku 1945 a automobilová společnost byla tehdejšími mocnostmi znárodněna. Protože se vozidlům nikdy nedostalo patřičné slávy, kterou si zasloužily, výroba osobních vozů se v závodech definitivně zastavila. Vysočanská továrna se stala domovem pro nákladní vůz Škoda 150, který byl ještě dva roky vyráběn pod názvem Aero 150. Značka Aero se naposledy objevila v souvislosti s modelem osobního vozidla Aero Minor II, který vyvinula další celosvětově proslulá značka Jawa.

Společnost Aero se jasným příkladem toho, jak se válka a i období, které přišlo po ní na některých společnostech s nadějnou budoucností podepsala. Samozřejmě nemáme křišťálovou kouli a nedokážeme určit, jak dlouho poté by Aero ještě vyrábělo automobily nebo jestli by po několika letech stejně neskončilo. Stejně si ovšem nemůžeme odpustit přemýšlení o tom, jestli by se automobilka nestala stejně důležitou jako například Škodovka nebo Tatra. To by bylo opravdu kouzelné, nemyslíte?

Doufáme, že jste si díky tomuto článku rozšířili povědomí o historii našeho státu a významných společnostech, které jej zásadně pomáhaly utvářet!

Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora