Wankelův motor bude opět pod kapotou Mazdy

Steering Wheel 1901050 960 720[1]

Ve své době to byl doslova unikát. Řeč je o řešení, které nese název Wankelův motor. Jde v podstatě o motor s rotačním pístem, který je založený na principu rozpínání plynů. Jeho název je spojený se jménem zakladatele, kterým byl Felix Wankel.

V minulosti byla celý řada automobilek, které ho začaly využívat. Byl to třeba Citroën, stejně jako nechyběla ani ruská Lada. Pokud ho někdo nejvíce proslavil, tak musíme říci, že se jednalo o japonskou automobilku Mazda. Ta ho začala používat jak ve vozech sériových, tak i v závodních. Později došlo k tomu, že tento typ nahradily současné varianty spalovacích motorů

Mazda chystá jeho návrat

Když z modelů automobilky Mazda zmizel úplně, očekávalo se, že už se pravděpodobně nikdy neobjeví. Samotná automobilka k těmto spekulacím přispívala hlavně mlčením, jelikož sama nepotvrdila, ani nevyvrátila, zda ho ještě někdy použije. V posledních dnech ale nastal velký zlom. Mazda oficiálně potvrdila, že s ním do budoucna opět počítá.

Mohlo by vás zajímat:  GM chystá mohutně posilovat v oblasti motorů

Už v roce 2019

Budoucnost by to neměla být nijak vzdálená. Právě naopak. Když se podíváme na vyjádření Mazdy, tak Wankelův motor plánuje už na rok 2019. Tuto informaci potvrdil i Martijn ten Brink, který je viceprezidentem značky v rámci Evropy. Znamená to tedy, že minimálně na tomto kontinentu by se měl tento typ motoru pod kapotou Mazdy opět objevit.

Jenom jako doplněk

Pokud si říkáte, že Wankelův motor nemůže konkurovat současné technologii, máte lehce pravdu. Ví to i samotná Mazda, která ho neplánuje jako hlavní pohonnou jednotku. Má v plánu jeho využití jako doplněk. Zatím o něm automobilka mluví jako o něčem, co je možné označit slovem „range extender“. Zde lze najít jasnou souvislost s automobilkou Toyota. Ta již potvrdila, že ve svých užitkových vozech bude Wanklerův motor použitý jako generátor elektrického proudu. Dá se tedy očekávat, že když už Mazda potvrdila právě jeho obnovu, tak to bude v souvislosti s podobným řešením.

Mohlo by vás zajímat:  Čisté a kultivované: Motory 2.0 TDI s novou emisní normou Euro 6d

Elektřina jako budoucnost

Podobně jako jiné automobilky, i Mazda vidí budoucnost v alternativních pohonech. Primárně potom elektřině, která by měla běžnému zákazníkovi plně dostačovat. Podle průzkumů ujede denně okolo šedesáti kilometrů, k čemuž je elektromobil jako stvořený.

Wanklerův motor instalovaný do jednotlivých modelů by tak měl navýšit dojezdovou vzdálenost vozů a tím rozšířit zájem i mezi další zákazníky. Půjde však stále jenom o doplněk. Tomu by měla odpovídat i jeho menší velikost. Ta by neměla překročit rozměry běžné krabice na boty. Zároveň bude umístěn pod podlahou vozu, čímž by mělo dojít ke snížení těžiště a tedy zlepšení jízdních vlastností jednotlivých modelů. Tedy elektrické Mazdy, která by se měla objevit již v příštím roce.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora