Z ničeho nic začal intenzivně brzdit. Za způsobenou nehodu mohl asistent ve voze

Car 831928 1280

Pokud auto před námi zcela a z ničeho nic začne brzdit, máme co dělat, abychom manévr bezpečně dokončili. Když se podíváme na naše silnice, tak řetězové nehody, které vzniknou, má na svědomí jak často nenadálé a bezdůvodné brzdění toho prvního vozu, tak i nedodržení bezpečné vzdálenosti těch ostatních. A zatímco za nedodržení vzdálenost mnohdy může jenom řidič, tak u bezdůvodného brzdění může být mnohdy zcela nevinný.

Jezdíme ve vozech, které jsou prošpikovány různými asistenty

Pokud se podíváme na výbavu některých moderních vozů, jasně nás překvapí to, čím vším jsou prošpikovány. A jelikož stoupá ze strany EU i tlak na celkovou bezpečnost a ochranu, nebude v budoucnu výjimkou, že některé asistenční prvky budou ve vozech povinné a bude je muset mít každý, který vstoupí na trh. A to může být kámen úrazu.

Mohlo by vás zajímat:  Nechat auto svému osudu se nevyplácí. Na delší odstavení je třeba vůz pečlivě připravit

Důležité pro automobilku bude splnit požadavky a daného asistenta ve voze mít. Díky tomu bude moci auto nadále na evropském trhu prodávat. Jak ale bude daný asistent fungovat, to už je věc druhá. Tlak na celkovou cenu může způsobovat to, že daný asistent sice ve voze bude a tím splní legislativní požadavky, ale nemusí fungovat až tak dobře, jak očekáváme. Ostatně rozdíly jsou jasně viditelné už nyní, napříč různými automobilkami. A ve svém hodnocení to může odrážet i hodnocení Euro NCAP.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní počasí nahrává řidičům, kteří záměrně porušují předpisy. Používají známou výmluvu na zasněženou vozovku
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Je na místě mít obavy?

Dá se říci, že ano. Pokud auto bude napěchované asistenty, které požaduje EU, které však nebudou úplně dokonalé, může docházet k celé řadě problémů. Zapnutý asistent může řadu situací vyhodnotit chybně. Příkladem může být třeba keř u přechodu pro chodce, zaměněný za dítě, nebo třeba chodec jdoucí na kraji chodníku, který vede těsně podél vozovky. A to je jenom zlomek případů, kdy systémy ve voze budou méně spolehlivější, než lidské oko.

Mohlo by vás zajímat:  Miloši Zemanovi bude jako služební vůz sloužit Škoda Superb L&K

A to vše může vést až k situaci, že tlak na zvýšení bezpečnosti pomocí asistentů způsobí řadu zcela zbytečných nehod, kdy auto jedoucí v plné rychlosti chybně vyhodnotí situaci a aktivuje systém autonomního brzdění. Že na tento nenadálý manévr většina ostatních účastníků silničního provozu nestihne zareagovat, to je celkem jasná a známá věc.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora