Za nehodu na mokru málokdy může auto, na vině bývá nepochopitelný manévr řidičů

Icelandic Gravel Road Typical Icelandic Misty Weather

Léto je sice spojeno s vysokými teplotami a suchými vozovkami, ale čas od času se objeví přívalový déšť a pořádná bouřka. Během chvíle jsou silnice plné vody a řada řidičů má problém se zvládnutím svého auta. Je samozřejmě pravdou, že kvalita pneumatik či různých bezpečnostních prvků nebo pohon náprav má určitý vliv na to, zda se smyk na mokru dá nebo nedá zvládnout. Velký podíl na tom ale má i řidič a jeho manévr.

Zcela nepochopitelná jednání

Málokdo má možnost vyzkoušet si, jak se jeho auto ve smyku na mokru chová. Proto je smyk v zatáčce nebo například aquaplaning pro mnohé řidiče něco zcela nového. A právě nová situace vyvolává zcela neadekvátní reakce. Objevují se tak až zkratovitá jednání a nelogické manévry, které vedou k tomu, že smyk bude nezvládnutelný.

Mohlo by vás zajímat:  Motorkář projel dálniční úsek třikrát rychleji. Jízdu si natočil, teď ho hledá policie

Co patří mezi nejčastější chyby? Rozhodně je to prudké brzdění. Zpomalování je samozřejmě správné, ale mělo by být pozvolné a bezpečné. Dupnutí na brzdový pedál přispěje k dalšímu nežádoucímu chování vozu. Stejně tak je tomu i v případě zkratovitého otáčení volantem, navíc do špatných směrů. I to může vést k tomu, že prvotní drobné uklouznutí vozu bude mít větší následky, než se čekalo.

Zdroj obrázku: Freepik

Na mokru je třeba zachovat se správně

Je pravdou, že pokud máte zkušenosti a znáte své auto do posledního šroubku, dá se z případného smyku vybruslit i tak, že začnete takzvaně driftovat. Tedy pod plynem udržíte auto ve smyku řízeném. Tento postup však běžným řidičům nedoporučujeme. Základem je vždy zachování chladné hlavy a adekvátních reakcí.

Mohlo by vás zajímat:  Ponechat v létě otevřená okénka u auta není dobrý nápad

Mezi ty patří povolení plynového pedálu. Prudké dupání na brzdu zde není namístě a raději si daného pedálu vůbec nevšímejte a nechte auto, ať zpomaluje samo. S tím souvisí i nutnost vyšlápnout spojku. Brzdit je vhodné až ve chvíli, kdy máte situaci víceméně pod kontrolou. Přidruženou snahou by mělo být i vybrání daného smyku, které souvisí se správným natočením volantu, tedy kol. Kola je třeba vytočit proti vybočení zádi. A toto opakovat do chvíle, dokud se jízdní dráha automobilu nestabilizuje.

Zdroj: https://www.acttyrebrakemechanical.com.au/news/driving-tips-for-wet-roads/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora