Zahřát správně studený motor stále většina řidičů neumí

Road 1382399

Teploty pomalu ale jistě klesají pod nulu, což pro mnoho motoristů znamená několik dalších povinností. Sem patří nejenom očištění auta od sněhu a námrazy, ale i správné zahřátí motoru. Optimální postup může výrazně prodloužit jeho životnost a oddálit případné problémy. Přesto většina řidičů neví, jak na to.

Zahřívání na místě? Dávno ne

Pokud se stále řídíte pravidlem nastartování a čekání několik minut na místě, zapomeňte na něj. To se aplikovalo spíše u starších aut, kterých už je na silnicích tak málo, že už nemá ani význam tento postup rozepisovat. Kdo takový starší vůz typu Škody 120 ještě má, jistě dobře ví, jak na to. Většina lidí však už má auto novější a tomu je třeba zahřátí studeného motoru přizpůsobit.

Mohlo by vás zajímat:  Světové auto roku 2018 má svého vítěze

Doporučením je zahřívat během jízdy

Obecným doporučením pro většinu nových automobilů je zahřívání motoru během jízdy. Postup spočívá v klasickém nastartování, v sednutí do auta a následně ve vyjetí. Díky tomu má motor vyšší otáčky než při volnoběhu a vlivem toho se také rychleji zvyšuje jeho teplota. K jeho zahřátí tak dojde podstatně rychleji, než pokud auto necháváte stát na místě.

Důležité je nespěchat

Velmi důležitým pravidlem je i nutnost nepouštět motor do příliš vysokých otáček. U studeného motoru držte otáčky spíše na nižších hodnotách a řaďte o něco dříve, než jste zvyklí. Teprve až když teplota stoupne na odpovídající hodnotu je možné jet tak, jak jste zvyklí. Tedy svým klasickým jízdním stylem. Tento postup motoru prospěje mnohem více, než pokud byste ho hned po vyjetí začali bezhlavě točit do vysokých otáček.

Mohlo by vás zajímat:  Projeli jsme dvacet let starý Hyundai Scoupe GT

Roli hraje také teplota

Je pochopitelně rozdíl, jestli je venku pouze lehce pod nulou, nebo mínus dvacet. I tomu je třeba přizpůsobit správný postup. V silných mrazech počítejte s tím, že zahřátí studeného motoru bude trvat podstatně déle. A je třeba být více opatrnější, než když se teploty pohybují kolem nuly a motor může mít provozní teplotu v podstatě za pár chvil.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora