Základní pravidla jízdy v kolonách mnozí neovládají. Potom se diví, že přijedou pozdě

Kolony nejsou na našich cestách nic příjemného. Jakmile se do nich dostaneme, musíme počítat s určitým zdržením. Mnozí řidiči si ale jízdu v kolonách ještě zbytečně komplikují. To vede k tomu, že mohou do cíle přijet podstatně déle než všichni ostatní. Kdo se nechce zařadit mezi ně, měl by znát základní pravidla jízdy v koloně. A vyvarovat se chyb, které vedou pouze ke zbytečnému zdržení.

Střídání pruhů

Kolony jsou často ve městech, ale například i na dálnicích. Tedy na místech, kde je hned několik jízdních pruhů. Pokud jde o kolonu mimo město, neplatí, že by levý pruh musel být tím rychlejším, určeným k předjíždění. V době kolon je situace brána jako souběžná jízda. Mnoho řidičů se tak snaží zrychlit své tempo tím, že stále přejíždějí z jednoho pruhu do druhého a střídají je. Bylo však několikrát prokázáno, že tento postup je spíše kontraproduktivní a v konečném důsledku dojde k většímu zdržení.

Zdroj obrázku: Freepik

Nedodržování vzdálenosti

Charakteristikou kolon je často to, že se z ničeho nic proud vozidel rozjede, ale za pár okamžiků se znovu brzdí. Mnohdy velmi prudce. Je proto namístě nechat si dostatečnou vzdálenost od vozidla před námi. Kdo to neudělá, nemusí brzdný manévr zvládnout. Dojde ke kolizi, a i když se k nehodě nebude volat policie, půjde o zdržení minimálně několik desítek minut. Když se policie volat bude, může být zdržení klidně v řádu i několika hodin.

Naschvály při zipování

Když kolona vzniká z důvodu překážky, kdy se proud vozidel sjíždí do jednoho pruhu, mělo by docházet k takzvanému zipování. Auta by se měla řadit průběžně na střídačku. Kdo však tento zip jakkoliv blokuje, riskuje nejenom karambol, ale také zbytečné zdržení. Dojde k dupnutí na brzdy obou řidičů a z pozvolné jízdy je najednou špunt, který na pár vteřin zastaví celou kolonu. A čím více řidičů dělajících naschvály, tím hůře.

Zdroj: https://www.statefarm.com/simple-insights/auto-and-vehicles/driving-tips-for-traffic-jams