Základní pravidla na dálnici dodržuje málokdo. I když zvyšují bezpečnost, jsou spíš pro smích

Man Driving Car From Rear View

Dálniční síť u nás stále není taková, jak by si někteří řidiči představovali. Možná i proto jsou pro dálnice běžné různé nešvary. Jako by řidiči stále nevěděli, jak se na nich chovat a co dělat. Jsou jasně daná základní pravidla, která však jen málokdo dodržuje. A kdo ano, může být u ostatních doslova exot, protože jeho jízda je zcela jiná než u většiny. Jaká pravidla máme na mysli?

Připojovací pruh se využívá celý

Nájezdy na dálnice jsou řešeny pomocí připojovacích pruhů. Pravda, někde nejsou v úplně optimální délce, ale ani to řidiče neopravňuje k tomu, že se začne řadit hned na jeho začátku. Připojovací pruh by měl být využit ideálně celý, aby auto získalo potřebnou rychlost a řadilo se bezpečněji. Mnozí se však řadí na úplném začátku, kde jedou sotva pár desítek kilometrů v hodině.

Mohlo by vás zajímat:  Konec pohodlného rodinného cestování se blíží. Není to jenom EU, která mu zasazuje poslední rány

Levý pruh je pro předjíždění

Pravidla pro souběžnou jízdu platí na dálnici až ve chvíli, kdy začne provoz výrazně houstnout a oba pruhy jsou plné. To se moc často nestává, a tak platí, že levý pruh je určený výhradně pro předjíždění. Vjíždět do něho bychom měli, jenom když se dostáváme před pomalejší vozidlo, a poté se zase vracíme do pravého. Realita je však taková, že mnozí tráví v levém pruhu většinu cesty a uhýbají se, až když je dojede někdo rychlejší.

Mohlo by vás zajímat:  U tří válců to nekončí. Dvouválcové motory už jsou realita, která málokoho potěší
Zdroj obrázku: Freepik

Blinkry jsou pro ostatní

Velké procento řidičů si myslí, že blinkry v autech jsou pro ně samotné. A tak je vlastně nemusí dávat. Opak je pravdou. Znamení o změně směru jízdy je tu proto, aby o našem záměru byli informování ostatní řidiči a řidičky. I když se to může jevit jako zbytečnost, blinkr je třeba používat i na dálnici. Před započetím předjížděcího manévru, při jeho dokončování i při sjíždění z dálnice nebo při nájezdu k benzinové stanici nebo odpočívadlu.

Rychlost je pevně daná

Maximální rychlost na dálnici je v České republice 130 kilometrů v hodině. Tu bychom neměli překračovat, pokud nechceme riskovat postih ze strany policie. Zároveň není vhodné jet ani hluboko pod tímto rychlostním limitem, jelikož se můžeme stát pro ostatní poměrně velkým nebezpečím. Rozdíl v rychlostech bude značný a případné dobrzdění nebude nic jednoduchého.

Zdroj: https://www.carfax.ca/resource-centre/articles/the-top-10-driving-mistakes
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora