Základní pravidla na dálnici dodržuje málokdo. I když zvyšují bezpečnost, jsou spíš pro smích

Man Driving Car From Rear View

Dálniční síť u nás stále není taková, jak by si někteří řidiči představovali. Možná i proto jsou pro dálnice běžné různé nešvary. Jako by řidiči stále nevěděli, jak se na nich chovat a co dělat. Jsou jasně daná základní pravidla, která však jen málokdo dodržuje. A kdo ano, může být u ostatních doslova exot, protože jeho jízda je zcela jiná než u většiny. Jaká pravidla máme na mysli?

Připojovací pruh se využívá celý

Nájezdy na dálnice jsou řešeny pomocí připojovacích pruhů. Pravda, někde nejsou v úplně optimální délce, ale ani to řidiče neopravňuje k tomu, že se začne řadit hned na jeho začátku. Připojovací pruh by měl být využit ideálně celý, aby auto získalo potřebnou rychlost a řadilo se bezpečněji. Mnozí se však řadí na úplném začátku, kde jedou sotva pár desítek kilometrů v hodině.

Mohlo by vás zajímat:  Při rozsvícení kontrolek na palubní desce hraje roli i jejich barva

Levý pruh je pro předjíždění

Pravidla pro souběžnou jízdu platí na dálnici až ve chvíli, kdy začne provoz výrazně houstnout a oba pruhy jsou plné. To se moc často nestává, a tak platí, že levý pruh je určený výhradně pro předjíždění. Vjíždět do něho bychom měli, jenom když se dostáváme před pomalejší vozidlo, a poté se zase vracíme do pravého. Realita je však taková, že mnozí tráví v levém pruhu většinu cesty a uhýbají se, až když je dojede někdo rychlejší.

Mohlo by vás zajímat:  S jakým vozem dojedete nejdále na prázdnou nádrž?
Zdroj obrázku: Freepik

Blinkry jsou pro ostatní

Velké procento řidičů si myslí, že blinkry v autech jsou pro ně samotné. A tak je vlastně nemusí dávat. Opak je pravdou. Znamení o změně směru jízdy je tu proto, aby o našem záměru byli informování ostatní řidiči a řidičky. I když se to může jevit jako zbytečnost, blinkr je třeba používat i na dálnici. Před započetím předjížděcího manévru, při jeho dokončování i při sjíždění z dálnice nebo při nájezdu k benzinové stanici nebo odpočívadlu.

Rychlost je pevně daná

Maximální rychlost na dálnici je v České republice 130 kilometrů v hodině. Tu bychom neměli překračovat, pokud nechceme riskovat postih ze strany policie. Zároveň není vhodné jet ani hluboko pod tímto rychlostním limitem, jelikož se můžeme stát pro ostatní poměrně velkým nebezpečím. Rozdíl v rychlostech bude značný a případné dobrzdění nebude nic jednoduchého.

Zdroj: https://www.carfax.ca/resource-centre/articles/the-top-10-driving-mistakes
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora