Viditelnost je pochopitelně naprosto zásadním předpokladem bezpečné jízdy. A právě s viditelností v zimě pravidelně bojujeme. Trápí nás nejen nepříznivé povětrnostní podmínky a krátké dny, ale také zdánlivé malichernosti, jako jsou zamlžená nebo namrzlá okna. S námrazou se musíme vypořádat ještě předtím, než vůbec vyrazíme na silnici, a pro řadu z nás jde v zimě o nepříliš vítanou rozcvičku před cestou do práce. Se zamlžováním oken je to poněkud komplikovanější.
Nejde jen o vlhkost
Hlavní viník zamlžených oken je očividný – nadměrná vlhkost v autě. Ale tenhle viník má celou řadu spoluviníků a kompliců, které máme sklon přehlížet. Zamlžování oken výrazně napomáhají nečistoty a mastnota na skle. Pokud tedy před zimou okna pořádně omyjete, nejlépe z obou stran, a očistu ještě jednou či dvakrát zopakujete během zimy, zamlžování oken nebude tak časté.
Zamlžování oken podporuje také špatný stav těsnění a karoserie. Pokud není pryžové těsnění v perfektní kondici, propouští vlhkost, zejména na podzim a v zimě, kdy je vystaveno nepříznivějším vnějším podmínkám. Skrze karoserii se pak může vlhkost do auta nenápadně dostávat v případě, že je prorezlá nebo zkorodovaná. A nemusí jít o korozi na nějakém viditelném místě, ale třeba v prostoru, kde se karoserie stýká s podvozkem.
Nahřívání oken?
Nahřívání oken vám může rychle vytrhnout trn z paty, pokud jde o odstraňování námrazy. Ale se zamlženým sklem vám příliš nepomůže. Nahříváním oken se totiž nezbavujete vlhkosti, která má zamlžování na svědomí. Ve skutečnosti má nahřívání oken hlavně psychologický efekt – máte dojem, že se něco děje.
Mnohem lepší je zapnout klimatizaci, která sice nehřeje, ale má oproti nahřívání oken jeden zásadní benefit. Součástí klimatizace je totiž filtr, který z kabiny odvádí přebytečnou vlhkost. Právě proto je klimatizace proti zamlženým oknům účinnější než cokoli jiného, co máte ve svém voze po ruce.