Po většinu roku je nadbytečná vlhkost v autě poněkud přehlíženou záležitostí, přestože škodí neustále. Ve vlhkém prostředí se daří plísním i mikroskopickým sporám hub, které se mohou uchytit na textilních prvcích interiéru. Ten pak získá nepříjemný odér a dýchat vzduch s mikroskopickými částicemi plísní a mykóz pochopitelně není zdravé. Kromě toho se vlhkost dříve či později projeví korozí.
Vlhkost v zimě
Pokud vlhkost obvykle ignorujete, v zimě se přehlížet nedá. Spolu s nízkými venkovními teplotami se totiž projevuje zamlžováním oken, čímž vás pochopitelně nepříjemně zdržuje. A pokud jezdíte se zamlženými okny, pak vás rovnou bez nadsázky ohrožuje na zdraví, nebo dokonce na životě. Proto byste s vlhkostí měli bojovat.
Kde se vlhkost bere
V principu existují čtyři základní způsoby, jak se nadměrná vlhkost do auta dostává. Jsou to:
- konstrukční chyby, jako jsou špatně navržené odvodňovací kanálky,
- zanedbaná údržba nebo očista vozu, nejčastěji na podzim, kdy jsou odvodňovací kanálky ucpané listím a voda tak do auta proniká otvory, do nichž by se za normálních okolností nedostala,
- mechanické poškození těsnění a dalších prvků,
- do auta ji přinese řidič nebo pasažéři – například ze sněhu na botách, na mokrém oblečení, deštnících a podobně.
Jak s ní zatočit
Auto byste pochopitelně měli udržovat čisté a v dobrém stavu. Jednou za čas je třeba vyměnit těsnění, případně je namazat speciální vazelínou či silikonovým gelem. Měli byste také kontrolovat, zda do auta nezatéká skrze nějaké poškození karoserie. A dbát na to, abyste vlhkost do auta zbytečně nenosili na botách a oblečení.
Kromě prevence je dobré se zaměřit také na odstraňování vlhkosti, která už v autě je. Pokud zrovna není opravdu deštivo nebo vysoká vlhkost vzduchu, je dobré interiér pořádně vyvětrat. Při jízdě pak zapněte klimatizaci, která má zabudovaný filtr k odvádění přebytečné vlhkosti. Poslouží vám i v zimě, kdy klimatizaci velká část řidičů chybně nezapíná.