Kdo má automat, tedy správně řečeno vůz s automatickou převodovkou, ten v něm spojkový pedál vůbec nemá a dané situace řešit nemusí. U vozů manuálem je však spojka nezbytná. A i když někdo manuální převodovku preferuje, nemusí to znamenat, že s celým systémem umí správně pracovat. Toto jsou situace, kdy je lepší nechat levou nohu v klidu a na spojku raději nešlapat.
Při stání
Když auto stojí, není absolutně žádný důvod stát levou nohou na spojce. Pro mnohé řidiče je sice lákavé mít zařazenou rychlost, sešlápnutou spojku, a když se rozsvítí zelená, tak vyrazit z křižovatky jako první. Stání na spojce ale výrazně namáhá řadu komponent. Logicky tak může dojít k jejich rychlejší a dřívější degradaci. A nutné opravě.
Při dojezdech
Je před vámi obec nebo značka omezující rychlost? Pokud chcete uspořit nějaký ten litr paliva a chcete k místu pomalu dojet, rozhodně to nedělejte se sešlápnutou spojkou. Když už chcete vyloženě plachtit, je lepší vyřadit na neutrál. Ještě lepší, i když ne z hlediska úspory paliva, ale možnosti dobrzdit motorem, je jenom sundat nohu z plynu a nechat brzdit motor.
Při krizové situaci
Když člověk potřebuje prudce zastavit, doslova instinktivně vystřelí své obě nohy proti brzdovému a spojkovému pedálu. Ne vždy je ale sešlápnutí spojky správná cesta, jak krizovou situaci zvládnout. Někdy je lepší, když jsou kola stále v určitém záběru a mohou se znovu takzvaně chytit. Často ale hraje roli především zkušenost řidiče i jeho schopnost pracovat kromě brzdy také s plynovým pedálem.
Při konstantní jízdě
Pokud dosáhnete konstantní cestovní rychlosti, dá se předpokládat, že máte zařazený nejvyšší rychlostní stupeň, a spojkový pedál tak nebudete potřebovat. V tu chvíli rozhodně nohu neopírejte o spojku. I když se to nezdá, opět tím můžete celý systém zatěžovat. Nohu raději skrčte a dejte ji pod sebe nebo ji opřete mimo spojkový pedál.
Zdroj: https://www.cartoq.com/car-clutch-bad-habits/