Zbytečné šlapání na spojku autu jenom škodí. Při stání ani dojezdu není nutná

Transport Business Trip Technology People Concept Close Up Young Man With Smartphone Driving Car

Kdo má automat, tedy správně řečeno vůz s automatickou převodovkou, ten v něm spojkový pedál vůbec nemá a dané situace řešit nemusí. U vozů manuálem je však spojka nezbytná. A i když někdo manuální převodovku preferuje, nemusí to znamenat, že s celým systémem umí správně pracovat. Toto jsou situace, kdy je lepší nechat levou nohu v klidu a na spojku raději nešlapat.

Při stání

Když auto stojí, není absolutně žádný důvod stát levou nohou na spojce. Pro mnohé řidiče je sice lákavé mít zařazenou rychlost, sešlápnutou spojku, a když se rozsvítí zelená, tak vyrazit z křižovatky jako první. Stání na spojce ale výrazně namáhá řadu komponent. Logicky tak může dojít k jejich rychlejší a dřívější degradaci. A nutné opravě.

Mohlo by vás zajímat:  „Protože tu nejsi moc platná, vydělávám si určitě víc, než ty.“ Pobavil mě dotaz od nové kolegyně

Při dojezdech

Je před vámi obec nebo značka omezující rychlost? Pokud chcete uspořit nějaký ten litr paliva a chcete k místu pomalu dojet, rozhodně to nedělejte se sešlápnutou spojkou. Když už chcete vyloženě plachtit, je lepší vyřadit na neutrál. Ještě lepší, i když ne z hlediska úspory paliva, ale možnosti dobrzdit motorem, je jenom sundat nohu z plynu a nechat brzdit motor.

Zdroj obrázku: Freepik

Při krizové situaci

Když člověk potřebuje prudce zastavit, doslova instinktivně vystřelí své obě nohy proti brzdovému a spojkovému pedálu. Ne vždy je ale sešlápnutí spojky správná cesta, jak krizovou situaci zvládnout. Někdy je lepší, když jsou kola stále v určitém záběru a mohou se znovu takzvaně chytit. Často ale hraje roli především zkušenost řidiče i jeho schopnost pracovat kromě brzdy také s plynovým pedálem.

Mohlo by vás zajímat:  Malá auta jsou do města jasnou volbou

Při konstantní jízdě

Pokud dosáhnete konstantní cestovní rychlosti, dá se předpokládat, že máte zařazený nejvyšší rychlostní stupeň, a spojkový pedál tak nebudete potřebovat. V tu chvíli rozhodně nohu neopírejte o spojku. I když se to nezdá, opět tím můžete celý systém zatěžovat. Nohu raději skrčte a dejte ji pod sebe nebo ji opřete mimo spojkový pedál.

Zdroj: https://www.cartoq.com/car-clutch-bad-habits/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora