Ženeva 2012 – Souhrn největších lákadel – 1.díl

Ferrari F12 Berlinetta

Jedním z největších lákadel ženevského autosalonu bylo oficiální představení nového Ferrari F12 Berlinetta, který nejen, že nahrazuje odcházející 599 GTB Fiorano, jedná se také o nejsilnější model v celé historii automobilky. O pohon se stará vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 6,2 litrů s výkonem 544 kW (740 koní) a 690 Nm točivého momentu. Pohonná jednotka je propojena s dvouspojkovou převodovkou a 1525 kilogramů vážícímu vozu umožní vystřelit z nuly na 100 km/h za 3,1 vteřiny, přičemž maximální rychlost přesahuje 340 km/h.

F12 Berlinetta zaujme na první pohled svým agresivním designem, jemuž vévodí obří maska chladiče v kombinaci s ostře řezanými předními světlomety. Boční partie pak dají vyniknout sportovním křivkám novinky, které nepostrádají na dramatičnosti a plynule přechází ke členité zádi, kde se nachází dvojice typických druhových světlometů a hned čtveřice koncovek výfukového systému.

 

Lamborghini Aventador J Speedster

Fantazie a naprostá bomba. Jinými slovy nelze vyjádřit údiv nad neuvěřitelným počinem italských designérů, kteří navrhli odvážný koncept Lamborghimi Aventador J Speedster vzdáleně připomínající kultovní SLR Stirling Moss. Aventador J si však nehraje na žádného atleta v těsně přiléhajícím kabátků a na všechny strany chrlí svou agresivitu ozvláštněnou chybějící střechou a čelním sklem. Co naopak chybět nemůže, je dramaticky vyhlížející čelní maska s výraznými nasávacími otvory, dvacetipalcová kola s unikátním designem a záď vozu propůjčená od Batmobilu.

Jen 1110 mm vysoké vozidlo je poháněno 6,5 litrovým dvanáctiválcem s maximálním výkonem rovných 700 koní a 690 Nm točivého momentu, který je přenášen na všechna čtyři kola. Jedinou chybou na kráse tak může být cena 2,2 milionů euro a fakt, že vznikne pouze tento jediný exemplář.

 

Bentley EXP 9 F SUV koncept

Ženeva není jen místem představení produkčních vozů. Téměř na každém kroku narážejí návštěvnici na více, či méně zajímavé koncepty. Tím z řady zajímavějších je například luxusní SUV EXP 9 F vzniklé pod křídly britské automobilky Bentley. Na první pohled je tedy patrná příbuznost se současnými modely Continental a Mulsanne, od kterých si bere ty nejzdařilejší designové prvky a navrch přidává majestátně působící karoserii a neméně impozantní interiér.

Mohlo by vás zajímat:  Reportáž z motoristické slavnosti Legendy - 5. část

Ten je určen pro čtveřici cestujících obklopených těmi nejexkluzivnějšími materiály. Chybět nemůže perforovaná kůže, pravé dřevo, bronz, leštěný hliník a dokonce také diamantové prošívání.

Pod kapotou se nachází dvojitě přeplňovaný vidlicový osmiválec propojený skrze osmistupňovou převodovku se všemi čtyřmi koly. Na ty posílá pohonná jednotka výkon celých 600 koní a mamutí točivý moment 800 Nm.

 

Mercedes-Benz třídy A

Z výšin majestátních korábů se vrátíme zase zpátky na zem a rovnou do třídy A ve své nejnovější generaci. Tu na autosalonu v Ženevě prezentovala německá automobilka Mercedes-Benz hned ve třech různých variantách. Základní varianta Urban je doplněna o zajímavější Style a vrcholem je pak Sport AMG.

Třída A se konečně odpoutala od vysoké karoserie se strmou přídí a zavítala do vod s klasickými hatchbacky. Změna je to výrazná a především prospěšná. Atraktivně vyhlížející karoserie nabídne vedle více místa pro posádku také větší zavazadlový prostor, který byl slabinou minulých generací.

O pohon se bude starat celá řada zážehových a vznětových pohonných jednotek, které nabídnou výkony od základních 115 koní v případě benzinové 1,6 až po 211 koní u varianty A 250. Výkony u vznětových motorů jsou v rozmezí 108-170 koní.

 

Nové Audi A3

A v nižších třídách ještě chvíli zůstaneme. O pozornost se totiž hlásí další německá automobilka. Tentokrát jde o Audi se svojí novinkou A3. Jde o první vůz s novou modulární platformou, která bude postupně použita u všech koncernových modelů nižší střední třídy. Hlavní předností nové platformy má být především nízká hmotnost. To ostatně dokazuje přímo A3, která mezigeneračně shodila celých 80 kilogramů.

Design novinky nikoho nepřekvapí, přesto se jedná o velice atraktivní vozidlo s celkovou délkou 4237 mm.  Hlavní pozornost na sebe strhává mohutná maska chladiče a především hlavní svítilny používající jak LED diody, tak xenony nové generace.

Mohlo by vás zajímat:  Reportáž z motoristické slavnosti Legendy - 3. část

Překvapení se nekoná ani pod kapotou. Ze zážehových jednotek bude na výběr přeplňovaná 1,4 doplněná o silnější 1,8 TFSI. Vznětové motory pak bude zastupovat čtyřválcový dvoulitr o výkonu 150 koní, který postupem času dostane bratříčka v podobě úsporné 1,6 TDI s kombinovanou spotřebou paliva pouhých 3,8 litrů na 100 kilometrů

Komentáře