Vysoká vlhkost vzduchu a teploty, které v noci padají hluboko pod nulu. Tahle kombinace je pro motoristy v zimě obzvláště nebezpečná, nemohou-li auto parkovat v garáži. Během jízdy totiž všechen sníh a led roztaje, ale voda a vlhkost se pod kapotou i na dalších místech auta udrží. A když pak zaparkujete, voda s vlhkostí postupně zamrznou. Tím kapalina zvětší svůj objem, namrzlé prvky auta navíc ztratí pružnost.

Zamrzlá ruční brzda
Námraza může poškodit řadu křehkých součástek, například převodovku, ale v našem dnešním článku se zaměříme na brzdy, konkrétně na ruční brzdu. Její kotouče totiž mohou za určitých okolností přimrznout ke kolům a vaše auto se tak dočasně stane prakticky nepojízdné. Někteří řidiči proto v zimních měsících ruční brzdu raději ani nepoužívají, aby těmto potížím předešli. To ale není nejšťastnější řešení, protože pak brzdí převodovkou, kterou mráz může poškodit také, navíc nenávratně.

Trpí většina komponentů vašich brzd
Je však třeba si uvědomit, že v zimě trpí většina komponentů brzd, a tak je dobré jim v tomto období věnovat speciální péči. Tím spíše, že je v zimě také více zatěžujete. Nejlepší je pochopitelně preventivní návštěva autorizovaného servisu, ale údržbu brzd můžete provést i svépomocí.
- Pístová guma na svorkách může být znečištěná, a po podzimu obvykle bývá. Vhodnou prevencí potíží je proto gumu dobře očistit, nebo ještě lépe vyměnit.
- Brzdové čerpadlo je poměrně křehký mechanismus a po několika letech provozu se může stát, že jeho těsnění začne propouštět vlhkost. Pokud brzdové čerpadlo zamrzne, výrazně to sníží výkon brzd. Těsnění je dobré kontrolovat a pravidelně měnit.
- Pozor také na korozi brzdových kotoučů a opotřebení brzdových destiček. Také těmto prvkům vadí nečistoty, vlhkost, a pochopitelně také led. Kotouče i destičky byste měli před zimou i v jejím průběhu zkontrolovat.
Zdroj: utonavigator.hu, Autorský text