Zimní pneumatiky v létě jsou podle těchto důvodů hazard se životem

Jezdíte často a rádi? Víte o tom, že v zimním a letním období byste měli používat odlišně druhy pneumatik, abyste si ušetřili spoustu trápení, peněz a času? Měníte si pneumatiky sami nebo využíváte služeb autoservisů a pneuservisů? Měníte pneumatiky opravdu poctivě nebo jezdíte v létě stále na zimních pneumatikách? Pokud jste ti, kteří na výměnu zrovna moc nehledí a během léta se stále prohánějí po silnicích na zimních pneumatikách, pak velmi riskujete. Naprostá většina odborníků totiž tvrdí, že jezdi na zimních pneumatikách během léta je velké riziko a hlavně nesmysl. Dnes se podíváme na důležité body, které vás možná přesvědčí o tom, že taková jízda je opravdu nevhodná a mnohdy nebezpečná.

Na zimních až pětina Čechů

Používat zimní pneumatiky končí řidičům posledním březnovým dnem. Od té doby mohou jezdit na letních pneumatikách, které jsou pro jarní a letní období lepší a ekonomicky výhodnější. Mnoho řidičů se ovšem k přezutí pneumatik nemá, a dále jezdí po zimních pneumatikách, i přesto, že už venku rozhodně sníh nebo námraza nehrozí. Mnozí třeba nemají peníze na to, aby si mohli pneumatiky dovolit, ale většina může. Statistiky a průzkumy ukazují, že až pětina řidičů v ČR jezdí v létě na zimních pneumatikách, což je škoda, protože se tím výrazně snižují jejich vlastnosti.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Rozdílné složení směsí

Výměna pneumatik je vhodná zejména z toho důvodu, že zimní a letní pneumatiky mají rozdílené složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Díky tomu jsou lépe přizpůsobeny konkrétnímu počasí, ve kterém se právě nacházejí. Je prokázáno, že například zimním pneumatikám nesvědčí teploty vyšší než 70 °C, protože jsou příliš měkké a jejich vysoká elasticita nesvědčí jízdě po teplém povrchu silnice. Zakázané to ovšem není, nicméně jistá rizika tu samozřejmě jsou. Podívejme se tedy, co vám může přinést jízda v létě na zimních pneumatikách.

Mohlo by vás zajímat:  Kona Electric je podle TopGearu nejlepším malým elektromobilem

Delší brzdná dráha

Jednou z hlavních nevýhod jízdy na zimních pneumatikách během letního období je to, že se rapidně prodlužuje brzdná dráha vozidla. Na suchém povrchu a při teplotě nad 15 °C s rychlostí jízdy 100 km/h zastaví vozidlo se zimními pneumatikami za 44,1 m, což je téměř o 3 metry dále než s letními pneumatikami. Za mokra se brzdná dráha prodlouží až o 6 metrů, což je už velmi velký rozdíl. Celkově může rozdíl brzdných drah činit až 20 %.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Horší ovladatelnost vozidla

Další nevýhodou je rozhodně horší ovladatelnost vozidla. V případě, že se řidič s vozidlem dostane do situace, kdy musí náhle a rychle reagovat nějakým úhybným manévrem, automobil hůře reaguje na řidičovi pokyny. Výzkumy ukazují, že může jít až o 8 % pokles reakcí vozidla. Rozhodující roli to hraje v případě, kdy jde o opravdu nebezpečné situace, při nichž může být ohrožen lidský život.

Vyšší spotřeba paliva

Spotřeba paliva je další nevýhodou, když budete během letního období jezdi na zimních pneumatikách. Pokud chcete ušetřit nějaké peníze, pak vám v žádném případě tuto jízdu nedoporučujeme, protože spotřeba paliva se v takových případech opravdu zvyšuje. Zimní pneumatika má totiž za tepla vyšší valivý odpor, což se projeví její vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním dezén a samozřejmě vyšší spotřebou paliva. V rámci osobních automobilů může jít až několik desetin na litr, což pro někoho může být dost.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Nebezpečné roztržení

Jednou z hlavních a důležitých nevýhod takové jízdy je další ekonomický důvod. Je velmi pravděpodobné, že za tepla a při vysokých rychlostech, které automobil může například na dálnici vyvinout hrozí, že zimní pneumatika jednoduše nevydrží extrémní tepelný nápor a zničí se. Následkem toho budete muset kupovat v další sezóně zimní pneumatiky nové.  Při vysokých teplotách hrozí jejich roztržení, což může za jízdy ohrozit nejen posádku automobilu, ale také ostatní účastníky silničního provozu. Rozmyslete si tedy, zda se vám jízda na zimních pneumatikách opravdu vyplatí.

Zdroj: Autorský text
Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora