Zimní pneumatiky v létě mohou být stejně nebezpečné jako letní gumy v zimě

Tire 114259 1920

O letních pneumatikách v zimě už bylo napsáno mnoho článků. Jezdit na letních gumách, když teploty klesnou pod nulu nebo když je na silnici sníh či náledí, je pochopitelně hazard se zdravím. Ale zamysleli jste se někdy nad tím, proč není doporučováno jezdit na zimních pneumatikách celoročně? Jejich hlubší dezén by přece v horkých letních měsících nemusel být nevýhodou. Nebo ano?

Kouzlo směsi pneumatik

Podobně jako u většiny jiných zvídavých otázek, i v tomto případě nám pomůže odpovědět věda. A to konkrétně fyzika a chemie. Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami není jen v hloubce vzorku, liší se také směsí, ze které jsou vyrobeny. Materiál pak ovlivňuje, jak se pneumatiky chovají za určitých podmínek.

Mohlo by vás zajímat:  Mycí boxy mohou skrývat všelicos. Někteří řidiči zanechají pro ostatní nemilé překvapení
Zdroj obrázku: Pixabay

Zimní gumy jsou zcela nepřekvapivě vyrobeny ze směsi, která poměrně dobře snáší i teploty hluboko pod nulou. Ale ne úplně ty extrémní, k tomu jsou určeny speciální arktické pneumatiky, které se využívají například v severských státech, kde je kromě arktických pneumatik k dostání také arktická nafta. Ale to jsme odbočili. Tolerance nízkých teplot je vykoupena zhoršenou přilnavostí pneumatik ve vyšších teplotách a také za příznivých podmínek. Zimní pneumatiky jsou totiž koncipované k jízdě po mokré, zasněžené či namrzlé vozovce.

Mohlo by vás zajímat:  Chudší lidé mají mylnou představu o majitelích luxusních aut. Realita je vždy trochu jiná

Zimní pneumatiky v létě

Všechny uvedené skutečnosti vedou k tomu, že při jízdě v létě by se vám brzdná dráha prodloužila v průměru o 6 metrů při jízdě v obci. Při rychlé jízdě, například na dálnici, by šlo o ještě markantnější rozdíl. Nehledě na skutečnost, že k zimnímu provozu uzpůsobené pneumatiky během letních jízd mechanicky trpí, mají větší valivý odpor a rychleji se opotřebovávají. V konečném důsledku je tak letní jízda na zimních gumách podobně nebezpečná jako používání letních pneumatik v zimě. Každý zodpovědný řidič by proto měl na jaře přezout ze zimních pneumatik na letní.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora