I když nad povinností přezouvat z letních pneumatik na zimní dodnes někteří čeští řidiči prskají, jsou nakonec většinou rádi, že je mají. To když se zhorší počasí a dojde na husté sněžení nebo námrazu a teploty hluboko pod nulou. Důvod, proč bychom po zimní sezoně měli přezout na letní pneumatiky, takhle zřejmý být nemusí. Přesto je dobré přizpůsobovat obutí auta klimatickým podmínkám. Pneumatiky jsou koneckonců pro bezpečnou jízdu nesmírně důležité.
Složení směsi
Rozdílná hloubka vzorku, případně jeho tvar, nejsou tím jediným, co oba typy pneumatik odlišuje. Zimní i letní gumy jsou vyrobené ze směsi s různými příměsemi, které ovlivňují jejich chování v odlišných teplotách. Zimní, a případně i arktické pneumatiky, které u nás ale obvykle nekoupíte, zvládají podmínky, při kterých by letní gumy ztratily přilnavost. Tedy teplotu vzduchu i vozovky hluboko pod nulou a lehkou námrazu či náledí.
Naopak směs na výrobu letních gum je určená k provozu ve vyšších teplotách, a tak s těmito pneumatiky můžete bez obav vyrazit v létě na jih Evropy, kde jsou na přímém slunci vystaveny i teplotám blížícím se hranici 60 °C. Pokud byste při takovém výletu měly nazuté zimní gumy, reálně hrozí, že by vedro nevydržely a praskly by. Pokud by se to stalo za jízdy, kdy jsou kromě teploty vzduchu pneumatiky vystaveny i tření a teplotě vozovky, bylo by to velmi nebezpečné.
Na kvalitě pneumatiky také záleží
Pro bezpečnou jízdu je nicméně důležitá i kvalita pneumatiky jako takové a její stav. Pokud jedete na sjetých nebo špatně nahuštěných pneumatikách, může dojít k nehodě či defektu bez ohledu na to, zda máte nazuté letní, zimní nebo celoroční pneumatiky. Odborníci doporučují výběr pneumatik ani jejich pravidelné kontroly nepodceňovat. Tím spíše, že jde v prvé řadě o bezpečnost vás i vašich blízkých.