Zipování je pro mnoho řidičů stále cizí slovo. Takové je lepší někdy nepouštět

Když se objeví místo, kde se dva pruhy z důvodu překážky sjíždí v jeden, využívá se takzvané pravidlo zipu. To znamená, že se střídavě řadí auta z jednoho a druhého pruhu. Tato metoda by měla pomoci k plynulejšímu průjezdu zúžením. Bohužel jsou řidiči, kteří zipování buď neznají, nebo nechápou, či ho nechtějí respektovat. Je však dobré vědět, že nepustit některá auta před sebe může být nejlepší věc, kterou v dané situaci udělat.

Zipovat je třeba správně

Zipování by mělo probíhat vždy v místě, kde se nachází daná překážka. Nikoliv stovky metrů před ní. Ti, kteří jedou v uzavřeném pruhu, by měli dojet až k danému místu a právě zde by se měli začít řadit do pruhu druhého. Ti, co v něm jedou, by měli umožnit těmto zařazujícím se řidičům bezpečné provedení manévru.

Zdroj obrázku: Freepik

Bohužel se v naší zemi objevuje při zipování poměrně známý nešvar. Řada lidí se z nepochopitelného důvodu řadí do pruhu, který pokračuje, i stovky metrů před místem sjíždění. Pruh s překážkou nebo uzavírkou tak zůstává volný, zatímco pokračující může výrazně zablokovat dopravu v křižovatkách a na dalších místech.

Raději nepouštět? Někdy ano

Zmínili jsme, že se zipováním souvisí ohleduplnost a také dodržování pravidel. Ale to pouze v případě, že se zipuje správně a k zařazení dochází skutečně až v místě uzavření daného jízdního pruhu. Řada řidičů se často chce napojovat zbytečně brzy, i stovky metrů před daným místem. A to je chyba. Nejenom že zbytečně prodlužují kolonu v jednom pruhu, ale také začnou často brzdit dopravu v pruhu druhém, kdy by řidiči rádi dojeli až k místu uzavření.

A řešení? Takové řidiče nepustit a naznačit jim, že mají dojet až k místu, kde se zipuje. Právě tak přispějí ke plynulosti dopravy v obou pruzích, budou mít větší jistotu, že je někdo pustí, a hlavně budou v cíli i podstatně dříve, než když se zařadí ve velké vzdálenosti od překážky v pruhu.

Zdroj: https://www.rac.co.uk/drive/advice/driving-advice/zip-merging/