Změny na silnicích: Rychlost na dálnicích se zvýší na 140 km/h. Odbočování na červenou nebude

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích by měla přinést celou řadu novinek. Ty se týkají rychlosti na dálnicích, stejně jako pokut. Jiné dříve podané návrhy však akceptovány nebudou. Třeba odbočování i ve chvíli, kdy na semaforu svítí červená. Podívejme se společně na to, jaké změny nás čekají, pokud novelizace projde a bude odsouhlasena našimi zákonodárci.

Zvýšení rychlosti na dálnicích na 140 km/h

Patrně nejzajímavější změna se týká zvýšení rychlosti na některých tuzemských dálnicích. Inspirace pro tento návrh přišla z Rakouska, konkrétně z dálnice A1 kde se můžete na mezi městy Vídeň a Salcburk prohánět legálně rychlostí 140 km/h. Stejná maximální povolená rychlost by měla platit i na některých úsecích českých dálnic. Konkrétně je to:

  • D1: Lipník – Klimkovice
  • D2: Chrlice – hranice se Slovenskem
  • D11: Jirny – Hradec Králové

Proti dané úpravě nic nenamítá ani dopravní policie, nebo Ředitelství silnic a dálnic. Výtky však má UAMK, který argumentuje tím, že kvůli zkrácenému dojezdu v řádech minut se může zvýšit riziko nehod. Zastánci limitu 140 km/h argumentují neomezenou rychlostní v Německu, která však k vyšší nehodovosti nevede. Na to UAMK kontruje, že Němci jsou podstatně disciplinovanějšími řidiči, než Češi.

Pokuty budou vyšší

Novela zákona by se měla dotknout i pokut. Ty budou výrazně vyšší. Nejenom po finanční, ale po bodové stránce. Změny se týkají hlavně výrazného překročení rychlosti. Za to řidiči bude hrozit postih ve výši 6 bodů (aktuálně může dostat 5) a také finanční pokuta ve výši až 25 000 Kč ve správním řízení (blokovou pokutou může dostat maximálně 5 000 Kč).

Odbočování na červenou nebude

S tímto návrhem přišel dnes již bývalý ministr dopravy Dan Ťok, který navrhoval povolit odbočování vpravo, i když na semaforu svítí červená. I ten se inspiroval v zahraničí, kde něco podobného funguje a přispívá to k plynulosti a rychlosti dopravy na semaforech. Po jeho odchodu z ministerského křesla se však nenašel nikdo, kdo by jeho návrh tlačil dále. Proto s danou úpravou novelizace nepočítá. Z pohledu odborníků je to jenom dobře, protože by tento stav mohl opět vést ke zvýšené nehodovosti.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Řidiči senioři musí na pravidelné kontroly – čekají je totiž vyšší sankce