Značky koncernu Fiat Chrysler Automobiles odhalily své budoucí plány

Koncern Fiat Chrysler Automobiles během včerejška představil plány svých jednotlivých automobilek na následujících pět let. Alfa Romeo se zaměří na modely s pohonem zadních kol, Ferrari ukáže nový model každý rok, Fiat rozdělí svůj program do řad Panda a 500, Chrysler myslí ekologicky, Viper se vrátí pod Dodge a Jeep obnoví označení Grand Wagoneer.

Alfa Romeo

Italská automobilka nemá v posledních letech na růžích ustláno. Momentálně její nabídka čítá pouze hatchbacky MiTo a Giuliettasportovní kupé 4C. Již několikrát byl odložen nástupce modelu 159 s označením Giulia. Jak se však zdá, svítá na lepší časy. Do roku 2018 chce italský výrobce uvést hned 8 nových modelů, do kterých koncern investuje až 5 miliard euro (cca 137 miliard korun)

Jako první se ještě v průběhu tohoto roku ukáže sériová podoba otevřené Alfy Romeo 4C. V příštím roce se pak konečně dočkáme sedanu střední třídy, který by měl vystupovat pod jménem Giulia. V rozmezí let 2016 – 2018 plánuje Alfa uvedení nástupce modelu Giulietta, nového kompaktu, dalšího modelu střední třídy (Giulia SW?), modelu vyšší střední třídy, dvou SUV, z nichž jedno půjde proti BMW X1 a druhé proti X3, a speciálního modelu, který bude stát nad kompaktní 4C.

Budoucnost Alfy se bude soustředit na pět hlavních atributů – pokrokové motory, perfektní rozložení hmotnosti v poměru 50:50, téměř ideální poměr výkonu ku hmotnosti, unikátní technická řešení a průkopnický a výrazný italský design. Aby se toto všechno mohlo uskutečnit, přestoupí k Alfě dva vrcholní činitelé od Ferrari, pouze špičkový inženýři a koncern Fiat Chrysler Automobiles nebude do operací Alfy nikterak zasahovat.

Technika nových Alf bude zaměřena výhradně na modely s pohonem zadních či všech kolPod kapotou najdeme čtyřválcové benzínové motory o výkonu kolem 110 – 330 koní, šestiválcové benzínové motory o výkonu kolem 400 – 500 koní a čtyř- nebo šestiválcové diesely s maximálním výkonem kolem 350 koní.

Dodge

Americká automobilka aktuálně představila lehce modernizovaný Challengervýrazně upravený Charger. Oba modely ještě do konce roku přijedou také ve verzi SRT8 s novým 6.2litrovým osmiválcem Hemi s kompresorem. V příštím roce se dočkáme jednoho velkého návratu – kupé Viper dostane facelift a již nebude nabízeno pod samostatnou značkou SRT, která v této podobě zanikne. Jak asi správně tušíte, na světlo světa se opět dostane Dodge Viper!

V roce 2016 se dočkáme výrazně modernizovaného sedanu Dart s novou nabídkou motorů, který s sebou přiveze také Dart SRT s pohonem všech čtyř kol. Jen chvilku po něm se ukáže nástupce modelu Journey, prozatím označovaný jako D-CUV. I on přijede ve verzi SRT. V roce 2017 uvede Dodge modernizované SUV Durango, o rok později se dočkáme nových generací Chargeru a Challengeru a to včetně modelů SRT. Samostatnou kapitolou se pak stane nový sedan a hatchback segmentu B.

Kdo čeká na nástupce sedanu Avenger a MPV Grand Caravan, bude čekat marně. Avenger skončí ještě v letošním roce a jeho spektrum zákazníků pokryje Chrysler 200, Grand Caravan skončí v roce 2016. Nevyplatí se totiž mít v nabídce dva totožné automobily (Chrysler Town & Country a Dodge Grand Caravan).

Mohlo by vás zajímat:  Paket Blacktop je nyní dostupný i pro Dodge Durango, Grand Caravan a Journey

Ferrari

Budoucnost Ferrari bude i nadále založena na modelech s motory V8 či V12. Bez nějakého konkrétního určení víme, že nové Ferrari uvidíme každý rok a každé Ferrari bude mít čtyřletý životní cyklus. Až uplyne, dostane se na modernizovanou verzi, která ponese označení M (Modificato), a ta bude mít další čtyřletý cyklus. Celkem tedy jedno Ferrari uvidíme na trhu osm let.

Samostatnou kapitolou jsou speciální modely zaměřené na majetné zákazníky. Dále bude pokračovat také individualizační program automobilky, podobně také účinkování maranellského koníka ve formuli 1. Celková produkce pak, aby byla zachována exkluzivita, nepřekročí 7000 kusů ročně, pokud si to však trh vyžádá, může roční produkce stoupnout až na 10 000 kusů.

Fiat

Mateřská automobilka již dříve avizovala, že její portfolio bude v budoucnu rozděleno v podstatě na dvě části – racionální, která se zaměří na rodinu modelů Panda a emocionální, která se zaměří na rodinu 500. V tomto stylu budou vedeny také showroomy, které dostanou během následujících let kompletní modernizaci. 

Samotné novinky Fiat rozdělil podle oblastí, kde se budou jednotlivé modely prodávat. Tou první je LATAM, která zahrnuje Jižní Ameriku, především pak Brazílii, kde má Fiat velmi silné postavení. Již letos se zde ukáže modernizované Uno, příští rok se dočkáme nového kompaktního pickupu a městského modelu. Roku 2016 přijede nové Punto, Grand Siena a také městský crossover. O rok později se představí nová generace modelu Palio a v roce 2018 z něj odvozený sedan Siena.

Druhou oblastí je APAC, tedy oblast Asie, především pak Číny a Indie. Zatímco ve druhé nejlidnatější zemi světa Fiat plánuje na letošní rok uvedení nového Punta a crossoveru Avventura, v Číně se konečně dočkají hatchbacku Ottimo. Příští rok se Fiat sveze na vlně falešných crossoverů a v Číně ukáže Ottimo Cross. V roce 2016 přijde na trh nový sedan střední třídy a druhá generace modelu Avventura, v roce 2017 se Indové dočkají opět nového Punta a Grand Sieny a v roce 2018 se ukáže kompaktní crossover.

Trh Severní Ameriky se u Fiatu vyskytuje pod zkratkou NAFTA a jedinými novinkami je uvedení terénní 500X v příštím roce a nějakého speciální modelu v roce 2016. Tou dobou už ale oba modely budou brázdit silnice regionu pod zkratkou EMEA (Evropa, Afrika, Blízký východ). 500X se totiž ukáže ke konci letošního roku, ona specialita, kterou by mohl být kompaktní roadster, vyvíjený ve spolupráci s Mazdou původně s logem Alfy, se ukáže v příštím roce spolu s kompaktním sedanem. Na ten v roce 2016 navážou kompaktní hatchback a kombi a novinka v segmentu malých automobilů, která nahradí Punto (Panda XL?). I do Evropy zavítá v roce 2017 kompaktní crossover a v roce 2018 se dočkáme zcela nové Pandy.

Fiat Professional

Řada modelů, která pokrývá veškeré kategorie lehkých užitkových vozidel. Tak nějak se profiluje užitková odnož Fiatu, která momentálně nabízí malý pickup Strada a řadu dodávek od městského Fiorina, přes Dobló, Scudo až k Ducatu, které navíc letos prošlo výraznou modernizací. Plán na příští léta? Zvýšení prodejů až na 600 000 kusů ročně a expanze v Rusku.

Mohlo by vás zajímat:  Nový balíček úprav pro trojici automobilů Dodge

Pomoci k tomu mají nové modely, které Fiat Professional v průběhu let představí. O modernizovaném Ducatu již byla řeč, takže se můžeme přesunout k nové Stradě, která se představí také v letošním roce. Příští rok uvidíme nové či výrazně modernizované Dobló, rok na to se dočkáme též nové generace Fiorina. Úplnou novinkou v modelovém programu značky bude středně velký pickup, který se ukáže také v roce 2016. 

Chrysler

Hlavním cílem Chrysleru je zvednout své prodeje do roku 2018 až na 800 000 kusů ročně. Vzhledem k tomu, že loni značka prodala 350 000 aut je to poměrně ambiciózní plán. Pomoci mu má především kompaktní sedan 100, připravovaný na rok 2016. Chrysler 100 bude chtít zatopit především Fordu Focus, Cheroletu Cruze, Hondě Civic a Toyotě Corolla, tedy modelům s dlouhodobě vysokými prodejními čísly.

Druhým pilířem pak má být Chrysler 200, který se představil letos v lednu v Detroitu a který již má na rok 2017 naplánovanou modernizaci. Té se dočká letos také velký Chrysler 300. Jak už se zmiňujeme u Dodge, s dvojčetem modelu Town & Country s označením Grand Caravan se již nepočítá. Naopak Chrysler se v roce 2016 dočká nové generace, která navíc přijede i v plug-in hybridní verzi.

Tu dostane i o rok později uvedený velký crossover, který se stane nástupcem někdejšího modelu Aspen a bude chtít zatopit především Nissanu Pathfinder, Toyotě Highlander či trojici Buick Enclave/Chevrolet Traverse/GMC Acadia. V roce 2018 se dočkáme také druhého, avšak podstatně menšího crossoveru a nástupce modelu 300. 

Jeep

Americká terénní legenda v posledních měsících chrlí jednu novinku za druhou. Nejprve se v loňském roce představil kontroverzní Cherokee nové generace, letos v Ženevě jsme pak viděli malý Renegade, kolem kterého má být budoucí expanze Jeepu podstavena. Pro oba modely už je zároveň naplánován facelift – Renegade se ho dočká v roce 2017, Cherokee o rok dříve, tedy v době, kdy bude Jeep oslavovat 75. narozeniny.

A jako dárek si dá ukončení výroby modelů Patriot (který už v ČR nějakou dobu nekoupíte) a Compass a představení nového SUV nižší střední třídy, které tyto dva modely nahradí. O rok později se kromě faceliftu Cherokeeho dočkáme také nové generace modelu Grand Cherokee (současný dostane v roce 2015 poslední modernizaci) a zcela nového Wrangleru, který bude velmi odlišný od současného modelu. Kdo se těší na zcela nový model, dočká se v roce 2018, kdy se vrátí jméno Grand Wagoneer

Cílem Jeepu je produkovat 1,9 milionu automobilu ročně. Pomoci mu k tomu má rozšíření výrobních kapacit v USA, expanze do Číny, kde se bude vyrábět Cherokee, Renegade a nástupce Compassu/Patriotu, a do Latinské Ameriky, kde se bude kromě Renegadu dělat i nástupce Compassu. V regionu Asie a Pacifiku navíc hodlá Jeep otevřít kolem 1300 nových dealerství

Lancia

Uvadající automobilka se překvapivě nestala součástí plánů, které včera Fiat a Chrysler zveřejnil. Jedinou zmínku o Lancii najdeme v projevu Alfreda Altavilla, šéfa pro region EMEA (Evropa, Afrika, Blízký východ). Ten zmínil, že Lancia projde reorganizací a stane se značkou pouze pro italský trh. Naplnila se tak černá předpověď, kterou média zveřejnila již před začátkem ženevského autosalonu. Jediným modelem, který ještě ponese logo Lancie, by se měl stát malý Ypsilon, jehož životní cyklus skončí v roce 2018. Co bude dál se zatím nikdo neodváží vyslovit…

Mohlo by vás zajímat:  Audi představilo otevřenou verzi hatchbacku A3

Maserati

Mezi lety 2000 a 2004 se Maserati s modely MC12 a GranSport restartovalo, mezi lety 2004 a 2011 ustálilo své pozice na trhu, mezi lety 2012 – 2014 expandovalo a do roku 2018 chce pokrýt všechny části trhu s luxusními automobily. Tak to je v zkratce příběh Maserati nového století. Současná paleta modelů čítá sedany Quattroporte, Ghibli, kupé GranTurismo a kabriolet GranCabrio. To se ale změní – do roku 2018 bude mít Maserati 6 modelů!

A vše začne již v příštím roce uvedením SUV Levante, které bude mít pohon všech kol a pod kapotou benzínovou V6 s výkonem 350 a 425 koní, benzínovou V8 s výkonem přes 560 koní a dieselovou V6 s výkonem 250, 275 a 340 koní. Krátce po Levanta se představí rovněž sériová podoba konceptu Alfieri, který uchvátil letošní Ženevu. Sériová podoba se dočká pohonu zadních nebo všech kol, šestiválců o výkonu 410, 450 a 520 koní a především rok po uvedení kupé také otevřené verze.

Kdo by však Alfieri považoval za nástupce GranTurisma, ten se plete. Současný model vydrží v nabídce ještě něco kolem 4 let, než jej v roce 2018 nahradí generace nová. Osud GranCabria je zatím nejasný. Pod kapotou nového GranTurisma najdeme samozřejmě pohon zadních kol a stejný osmiválec jako v SUV Levante o výkonu přes 560 koní. Ten se konec konců podívá i pod kapotu Ghibli a Quattroporte. 

Jak odměnu za modelovou ofenzivu si Maserati naplánovalo prodej až 75 000 automobilů během roku 2018! Pomoci by to mělo rovněž příjmům, které stoupnou na 6 miliard euro (cca 164 miliard korun).

Ram

Americká odnož koncernu zaměřující se na pickupy a užitková vozidla hodlá do roku 2018 zvýšit své prodeje na 160 000 kusů ročně. Dosáhnout toho má nejen pomocí klasického pickupu Ram, ale také dodávek ProMaster (přepracovaný Fiat Ducato) a ProMaster City (přepracovaný Fiat Doblo), který se světu představí ještě v letošním roce. Pod kapotu většího modelu se zase podívá dieselový agregát.

V roce 2015 dostane lehkou modernizaci pickup Ram 1500, o rok později se podobné péče dočká také řada pickupů Heavy Duty. Větší facelift 1500 čekejte v roce 2017, na který v roce 2018 naváže přepracovaná řada Heavy Duty. V sekci Ram Commercial, kam spadají také modely ProMaster a ProMaster City, dostane v roce 2016 facelift podvozek s kabinou odvozený od pickupů Ram. Stejné péče se v roce 2017 dostane speciálním modelům na základě Ramu 1500, o rok později zase modelům na základě řady Heavy Duty. A podvozek s kabinou ještě jednou – tentokrát ve větší modernizaci v roce 2018.

Pokud byste si chtěli některou z prezentací projít, naleznete je na tomto odkazu.

Zdroj: Fiat Chrysler Automobiles