Jízda na sněhu není nic jednoduchého. Je třeba myslet na to, že auto může kdykoliv uklouznout, stejně jako na to, že kola nebudou mít až takový záběr, jaký očekáváme. A také je tu riziko delší brzdné dráhy. Silnice pokrytá sněhem, ale třeba také ledem nebo sněhovými jazyky brzdnou dráhu značně prodlužuje. Zastavit auto není jen tak.
Problémy s brzděním
Někdy se může řidič dostat do situace, kdy potřebuje zastavit co nejdříve a nejrychleji. Na sněhu to vzhledem ke klouzavému podkladu nebude úplně nejjednodušší. Kromě potřeby brzkého zastavení musí myslet také na to, aby se auto nedostalo do smyku. Tedy na to, aby byl vůz i nadále ovladatelný. Cílem jsou tedy dvě věci – zastavit auto co možná nejdříve a udržet ho ovladatelné, udržující směr. Dá se to vůbec?
Historická poučka
Mnozí si, když se dostanou do krizové situace na sněhu, vzpomenou na známou poučku z autoškoly. Ta říká, že bychom při brzdění na kluzkém povrchu neměli sešlápnout brzdový pedál až na podlahu a tlačit na něj, co to dá. Daná poučka radí řidičům brzdit přerušovaně. Tedy co nejrychleji sešlapávat a naopak povolovat brzdový pedál. Proč? Jelikož tak zajistíme dvě důležité věci – budeme intenzivně brzdit a auto bude nadále ovladatelné s minimálním rizikem toho, že se dostane do smyku.
Hloupost, která už neplatí
Pokud si mnozí tuto poučku pamatují a stále podle ní jezdí, měli by zpozornět. Pokud je jejich auto vybaveno systémem ABS, mohou na danou poučku zapomenout. V tu chvíli je pro ně hloupostí. Ono přerušované brzdění zajistí právě systém ABS. A to podstatně rychleji a efektivněji. Způsobem, kterému se lidská noha nemá nikdy šanci vyrovnat. V případě vozu se systémem ABS tak na danou poučku zapomeňte, stačí sešlápnout brzdu a o zbytek se postará auto. I přesto ještě dodejme, že ve chvíli, kdy se už překážce potřebujeme vyhnout, je nejlepší brzdu povolit, provést manévr a poté znovu pokračovat v brzdění.
Zdroj: https://globalnews.ca/news/178109/winter-braking-tips/