Známá poučka o brzdění na sněhu už neplatí. V dnešních vozech je správný postup mnohem jednodušší

Black Car Iced Road Surrounded By Trees Covered With Snow

Jízda na sněhu není nic jednoduchého. Je třeba myslet na to, že auto může kdykoliv uklouznout, stejně jako na to, že kola nebudou mít až takový záběr, jaký očekáváme. A také je tu riziko delší brzdné dráhy. Silnice pokrytá sněhem, ale třeba také ledem nebo sněhovými jazyky brzdnou dráhu značně prodlužuje. Zastavit auto není jen tak.

Problémy s brzděním

Někdy se může řidič dostat do situace, kdy potřebuje zastavit co nejdříve a nejrychleji. Na sněhu to vzhledem ke klouzavému podkladu nebude úplně nejjednodušší. Kromě potřeby brzkého zastavení musí myslet také na to, aby se auto nedostalo do smyku. Tedy na to, aby byl vůz i nadále ovladatelný. Cílem jsou tedy dvě věci – zastavit auto co možná nejdříve a udržet ho ovladatelné, udržující směr. Dá se to vůbec?

Mohlo by vás zajímat:  Průzkum: Škoda Auto je opět nejatraktivnějším zaměstnavatelem v ČR
Zdroj obrázku: Freepik

Historická poučka

Mnozí si, když se dostanou do krizové situace na sněhu, vzpomenou na známou poučku z autoškoly. Ta říká, že bychom při brzdění na kluzkém povrchu neměli sešlápnout brzdový pedál až na podlahu a tlačit na něj, co to dá. Daná poučka radí řidičům brzdit přerušovaně. Tedy co nejrychleji sešlapávat a naopak povolovat brzdový pedál. Proč? Jelikož tak zajistíme dvě důležité věci – budeme intenzivně brzdit a auto bude nadále ovladatelné s minimálním rizikem toho, že se dostane do smyku.

Mohlo by vás zajímat:  Rusové nabízejí známou Ladu jako pohřebák s atraktivní cenovkou

Hloupost, která už neplatí

Pokud si mnozí tuto poučku pamatují a stále podle ní jezdí, měli by zpozornět. Pokud je jejich auto vybaveno systémem ABS, mohou na danou poučku zapomenout. V tu chvíli je pro ně hloupostí. Ono přerušované brzdění zajistí právě systém ABS. A to podstatně rychleji a efektivněji. Způsobem, kterému se lidská noha nemá nikdy šanci vyrovnat. V případě vozu se systémem ABS tak na danou poučku zapomeňte, stačí sešlápnout brzdu a o zbytek se postará auto. I přesto ještě dodejme, že ve chvíli, kdy se už překážce potřebujeme vyhnout, je nejlepší brzdu povolit, provést manévr a poté znovu pokračovat v brzdění.

Zdroj: https://globalnews.ca/news/178109/winter-braking-tips/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora