Zvýšený zájem o elektromobily v některých zemích je dáván za příklad. Celou pravdu ale málokdo řekne

Riga Latvia Sep 24 2021 Vw Id4 Electric Car Connected Charger Eco Friendly Technology

Česká republika na tom z hlediska elektromobility není nijak dobře. O elektrická auta není příliš velký zájem a to se roky nemění. Jsou ale země, kde se vozům výhradně na elektřinu daří a tato auta tvoří na trhu výrazný podíl. Tyto země jsou obvykle dávány za příklad. Je pravdou, že rozvoj čisté dopravy je zde masivní, ale málokdo zmíní i druhou část pravdy – proč tomu tak je.

Stále patříme na východ

Ač se snažíme být součástí západní Evropy, v mnoha věcech směřujeme spíše na východ. Jednou oblastí jsou i platy. V porovnání se západní Evropou u nás nejsou nijak vysoké. Je sice pravda, že řadu nákladů zde máme nižších, ale ne vždy daný poměr vychází výhodně pro nás Čechy. Úroveň života je na západ od nás lepší a my patříme v tomto směru spíše na východ. A to se týká i investic do nového auta. Na západě není až takový problém pořídit si auto nové i dražší, klidně elektromobil. U nás roky převládají spíše auta z bazarů, jelikož ne každý má na to, pořídit si auto nové, natož oproti spalováku dražší elektromobil.

Mohlo by vás zajímat:  Pro kratší jízdy je elektromobil ideální volba
Zdroj obrázku: Freepik

Jsou země, kde jsou elektromobily štědře dotovány

Je třeba připomenout, že ani na západě nejsou lidé rozhazovační, aby si kupovali elektrické auto, když srovnatelné se spalovacím motorem je dražší. Obvykle zde dochází k četným pobídkám ve formě dotací, které ceny nejenom vyrovnají, ale dokonce mohou zajistit, že elektrické auto je levnější. V tu chvíli je pro toho, kdo nejezdí moc, koupě elektromobilu jasnou volbou.

Druhá tvář lídrů elektromobility

Podívejme se proto na lídry v elektromobilitě a na jejich druhou tvář. Například Norsko má poměrně vysoké daně při koupi automobilu. U vozů elektrických dochází ke značné úspoře a koupě tohoto auta je zcela logickým krokem. V případě Německa bylo běžné dosáhnout na dotaci ve výši až 6 000 euro. Stranou nestojí ani Čína, kde elektrické vozy zažívají boom. I zde lze získat slevu která se pohybuje v přepočtu kolem sta tisíc korun.

Zdroj: https://www.weforum.org/agenda/2021/06/electric-vehicles-financial-incentives/, https://en.wikipedia.org/wiki/Government_incentives_for_plug-in_electric_vehicles