Jak budou využívána data o spotřebě, kterou nahlásíme EU

Petrol Stations 1275484 640

Od letošního roku musí být všechny nové modely automobilů vybaveny speciálním zařízením, které bude monitorovat jejich spotřebu a tu následně hlásit Evropské unii. O rok později bude toto nařízení platné pro všechny nově prodaná auta. Nejenom, že jde vlastně o jasné sledování řidičů, ale řada z nich si pokládá také otázku, jak budou data dále využívána?

On-Board Fuel Consumption Meter

Ono zařízení, které musí být dle nařízení Evropské unie nainstalováno ve vozech, nese označení On-Board Fuel Consumption Meter. Pro svůj komplikovaný název se používá zkratka OBFCM. Toto zařízení monitoruje reálnou spotřebu paliva, ale monitoruje i reálnou spotřebu elektrické energie. Naměřená data bude mít k dispozici EU. A co se s nimi bude dít?

Mohlo by vás zajímat:  Nový elektrický Golf je horší než současný. Má kratší dojezd i vyšší spotřebu

Pokuty pro automobilky

Primárně mají data sloužit k tomu, aby mohla být porovnána udávaná spotřeba vozu, dosažená v rámci povinného měření WLTP s tím, kolik vůz spotřebuje paliva reálně, v rukou skutečných majitelů. Na samotném začátku má jít jenom o statistická porovnání. Později se přejde k opatřením, která znamenají pokuty pro automobilky, pokud se budou hodnoty jimi udávané a hodnoty naměřené pomocí OBFCM příliš lišit.

Podklady pro ekologické organizace

Dále budou data sloužit jako podklady pro různé ekologické organizace, která získají dokonale přesné informace o tom, jak jezdíme, a hlavně za kolik jezdíme. A z toho mohou odvodit, jak moc znečišťujeme životní prostředí. Už nyní se dá tušit, že toto nepřinese nic dobrého, jenom mnoho dalších sankcí a omezení. Ostatně už v při měření v běžném provozu se potvrdilo, že znečišťování auty je vyšším, než se mnohdy čekalo.

Mohlo by vás zajímat:  Baterie z elektromobilů nemusí skončit na skládce. Inovativní řešení dalšího využití jim umí dát druhý život

Jako pomocník při výběru auta

Toto uznáváme. Od roku 2021 bude totiž EU zveřejňovat dané výsledky měření. A to by mohlo lidem pomoci při výběru nového vozu, jelikož díky OBFCM reálně uvidí, kolik si dané auto vezme paliva a jak moc se hodnota ze skutečného provozu liší od té, kterou udává automobilka v rámci svého měření WLTP.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora