TEST Citroën C3 FL 1.6 VTi Exclusive – Ženský praktik

TEST Citroën C3 FL 1.6 VTi Exclusive - Ženský praktik

Model C3 je už celkem známý pojem u francouzské automobilky Citroën. První generace se představila v roce 2001 na frankfurtském výstavišti, následně začátkem následujícího roku byl zahájen prodej. Citroën C3 v první generaci oslovil především ženskou populaci, jelikož působí dojmem útulnosti a může být i sympatickým doplňkem něžného pohlaví. Až v roce 2009 se odhalila druhá generace, která se od té první samozřejmě velmi lišila a snažila se navázat na úspěchy svého předchůdce.

Druhá generace v polovině svého života pochopitelně prošla modernizací a premiéra se uskutečnila na letošním ženevském autosalonu. Oproti pre-faceliftované verzi disponuje inovovaným logem automobilky, nově LED světly pro denní svícení a přepracovanými předními i zadními světly. Samozřejmostí modernizace je také zrevidování interiéru a dodání efektivnějších pohonných jednotek. Do naší redakční garáže zavítal právě zmodernizovaný Citroën C3 s nejsilnějším zážehovým motorem, ve výbavovém stupni Exclusive.

Design – Plnoletost

Citroën C3 v první generaci působil celkem extravagantním dojmem a ne každý mu mohl přijít na chuť, dokonce někdy přišly i posměšky. Každopádně je tu už delší dobu druhá generace, která v letošním roce podstoupila omlazovací kúru. Jediné, co má stále shodné s původní generací, je jakýsi vajíčkovitý tvar.

Přední část vozu nabídne zejména robustní nárazník, ve kterém se ukrývá nejen lichoběžníkový nasávač vzduchu, ale také mlhová světla, jež jsou střežena LED diodami pro denní svícení. Avšak dominantou přídě jsou světlomety, které dotvářejí charakter vozu, a mezi nimiž se nachází úzká mřížka vytvářející i samotné logo značky.

Boční pohled je výrazný především vyšší stavbou karoserie, pohledným designem 16“ litých kol a v neposlední řadě i odznáčky Exclusive, které vozu vytvářejí o stupeň větší prestiž. Zajímavý je určitě také krátký zadní převis, jenž by mohl naznačovat malý zavazadlový prostor, ale opak je pravdou.

Co se týče zadních partií, i tady jsou k nepřehlédnutí lampy, které mi připomínají jakousi „orlí hlavu“. Dalo se celkem očekávat, že i záď nabídne podobně veliká světla, jako tomu je na předku z důvodu vyvážení mezi oběma částmi vozu. Boubelaté víko zavazadlového prostoru se příjemně zvedá, tudíž s otevíráním kufru nebudou mít potíže ani ženy, na které je auto cíleno. Citroën chválím za to, že příď i záď navrhl ve stejném poměru.

Interiér – Útulnost

Kabina malého a milého Citroënu C3 sice nenabídne žádný přepych, přesto se zde budete cítit příjemně, poněvadž je tu kladen důraz i na vzhledovou stránku. Ta okouzlí hlavně protáhnutým čelním sklem Zenith nad Vašimi hlavami, což nenabídne každý vůz, nebo smetanovým potahem na sedadlech, který sice krásně ladí s venkovním odstínem modré barvy, ale také se hned ušpiní. Testovací model měl najeto teprve cirka jedenáct tisíc kilometrů a zadní sedačky už byly umazané černou skvrnou, proto nedoporučuji tuto kombinaci.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën představil zvýšenou C5 CrossTourer

Základem řidičova pracoviště je poměrně velký volant se stříbrným dekorem, jež známe z dříve testovaného Citroënu DS3 Cabrio, změnilo se pouze logo. I když průměr volantu dosahuje velkých rozměrů, překvapivě se s ním pracuje celkem příjemně. Páčky pro ovládání blinkrů, světel či stěračů známe z první generace. Novinkou však je přístrojový štít o třech ukazatelích. Uprostřed se nachází analogový rychloměr, po jehož levici je tradičně otáčkoměr také s analogovým režimem. Na pravé straně onoho štítu je k mání displej palubního počítače, který zobrazuje stav palivové nádrže a zároveň přepočítaný dojezd, celkově ujetou vzdálenost a vše okolo nastavení tempomatu. Po delším zkoumání jsme zjistili, že hned vedle posledního tubusu je osvěžovač vzduchu s náplní přímo od automobilky.

Středová konzole nabídne podobné výdechy jako cenově dostupný C-Elysée, pod nimiž je druhý displej palubního počítače, který ukazuje základní údaje (čas, datum, rádiová stanice) nebo vše o audiu a nakonec spotřebu paliva. Jmenovaná zobrazovací jednotka je bohužel již zastaralá a konkurence nabízí daleko lepší systémy. Avšak po praktické stránce je to na jedničku. Ve středu se nachází ovládání pro klimatizaci či topení s velkými a přehlednými tlačítky, což nám velmi vyhovovalo. Mimo zorné pole řidiče je umístěno autorádio, které naopak disponuje malými ovladači. Celkově palubní deska vyniká praktickým a jednoduchým dojmem.

Na zadní sedadla se posadí tři lidé, tudíž se šířkou problém není, ale horší je to s prostorem pro hlavu. S mojí výškou 188 cm jsem se tam vešel tak akorát, avšak cestu do Chorvatska bych na zadních sedačkách nechtěl absolvovat. Přemístíme-li se do zavazadlového prostoru, překvapí nás poměrně velká plocha. Konkrétně zavazadlový prostor disponuje základním objemem rovných 300 litrů, po sklopení sedadel se vytvoří velký schod, ale také objem 1121 litrů. Podle vnějších rozměrů bychom vůbec netipovali, že Citroën C3 nabídne takový prostor jak na zadních sedadlech, tak i v kufru.

Jízda – Dravec

V motorovém prostoru námi testovaného vozu se nachází atmosférický zážehový čtyřválec 1.6 VTi disponující výkonem 120 koní při 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 160 Nm při 4250 otáčkách za minutu. Jinými slovy se jedná o nejvýkonnější benzínový motor v nabídce modelu C3. Městský provoz zvládá šestnáctistovka s přehledem, nechává se ochotně vytáčet do vyšších otáček. Řazení nemá přesné dráhy a probíhá kolem 2000 otáček za minutu, avšak dravější styl se projevuje až ve vyšších sférách. Městem se brouzdá příjemně a s jeho rozměry se dobře koriguje v metropoli. Problém může nastat u parkování, jelikož C3 nedisponuje parkovací kamerou, nýbrž pouze parkovacími senzory, které částečně nahradí onu kameru a upozorní na překážku signalizací. Řízení nedává dostatečnou zpětnou vazbu, ale jelikož je vůz primárně určen pro ženy, není to vada na kráse. Spotřeba paliva v městském cyklu se pohybovala kolem 6,2 litrů na sto kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Lexus RX 450h F Sport

Na okresních silnicích pociťujeme podvozek, jenž je naladěný na převážně komfortní notu. Zadní náprava se začne ozývat ve vyšších rychlostech a na nekvalitní vozovce, což je v České republice denní chléb. Svezení se zmodernizovanou C3 vás bude bavit, jelikož motor 1.6 VTi se ochotně vytáčí do vyšších sfér a třešničkou na dortu je doprovodný zvuk atmosférického čtyřválce. Při rychlosti 130 km/h točí pohonná jednotka téměř 4000 otáček za minutu, proto bychom uvítali šestý rychlostní stupeň. Sice na dálnici nebudete řazeni mezi šneky, ale na oplátku je nutné přijmout nepříjemný hluk v kabině a větší úbytek paliva v nádrži. Po týdenním testování se spotřeba paliva ustálila na cca 6,5 litru na sto kilometrů. Nutno však podotknout, že jsme jezdili svižnějším stylem. Při větší snaze bychom určitě dosáhli deklarovaných „papírových“ cifer.

Závěr – Malý, ale šikovný (i přes malé nedostatky)

Co si budeme povídat, malý a sympatický Citroën C3 více okouzlí něžné pohlaví, avšak i muž jednou za čas rád usedne do „živějšího prcka“ a bude si doplňovat energii skrze ten chtíč, jakým C3 disponuje při ostřejším stylu jízdy. Vše ale utlumují výše jmenované atributy, například nepřesné řazení či řízení bez dostatečné zpětné vazby. Docela nás zamrzelo, že nejvýkonnější benzínová 1.6 VTi je k mání pouze v nejvyšší výbavě Exclusive, kde si zákazník musí bohužel sáhnout hlouběji do kapsy. Pokud by však s malou C3 jezdila výhradně žena s dětmi, neváhal bych zvolit i slabší pohonnou jednotku.

 

Základní akční cena vozu (C3 1.0 VTi 68 Vitamin): 209.000,- Kč

Základní akční cena testovaného vozu (C3 1.6 VTi 120 Exclusive): 319.900,- Kč

 

Klady

– vkusný design

– slušná motorizace

– panoramatické čelní sklo

– překvapivý objem zavazadlového prostoru

– cenová politika

Zápory

– pětistupňová převodovka

– řízení bez zpětné vazby

– zastaralý palubní počítač

– zbytečně přerostlý volant

– spotřeba a odhlučnění

Komentáře