Bezdrátové nabíjení elektromobilů? BMW už ho nabízí

Automobile 1834279 340[1]

Že jsou elektromobily možnou budoucností automobilového světa, o tom rozhodně není pochyb. Stejně tak velmi často není pochyb ani o tom, že BMW patří mezi zajímavé, kvalitní a navíc ještě inovativní automobilky. Když si nejnovější řadu 5, konkrétně tu hybridní představíme v souvislosti s dalším krokem kupředu, musíme říci, že se povedl. A to mimo jiné proto, že se jedná o vyslyšení přání těch, kteří chtěli mít nabíjení elektromobilu spojené s co největší jednoduchostí.

Bezdrátové nabíjení je tady

Kdo chtěl doposud svému hybridnímu nebo elektrickému BMW dodat šťávu, ten musel přijet domů a automobil zapojit do sítě. A ráno ho vypojit a vyrazit. Jde sice o pár jednoduchých úkonů na pár desítek vteřin, ale když se to má opakovat každý den, začne to vadit. Nehledě na možnost toho, že se vůz zapomene dát nabít.

BMW však konečně vyslyšelo přání fanoušků značky. Jejich argumentace byla celkem jasná. V době, kdy lze bezdrátově nabíjet mobilní telefony, zubní kartáčky, nebo holicí strojky, proč je nutné klasicky zapojovat do zásuvky auto? Argumentace to je vcelku logická. A tak v BMW začali pracovat na technologii bezdrátového nabíjení, která je u pětkové hybridní řady konečně tady.

Mohlo by vás zajímat:  Takto vypadal první elektromobil Peugeotu. Vznikl v roce 1941 a ujel 80 kilometrů

Princip je jednoduchý

Princip nabíjení není nijak složitý a proto je pro mnoho lidí stále méně pochopitelné, na co se tolik čekalo. K bezdrátovému nabíjení je použitý princip takzvané magnetické indukce. Tedy princip, který funguje u všech možností, které jsme zmínili výše. A zatímco v nich je to standardem, tak v případě elektromobilů a hybridů se jedná o novinku. A BMW patří mezí průkopníky, jelikož u sériově vyráběných vozů tuto možnost žádná automobilka ještě nepřináší. Top ale neznamená, že ji netestují, nebo že ji v minulosti nepředstavila.

Jak to funguje?

Přesně tak, jak se očekává. Kdo si pořídí pětkový hybrid spolu s bezdrátovou nabíječkou, ten ji jednoduše umístí ve své garáži na zem a zapojí ji do elektrické sítě. To je jediný úkon spojený s kabeláží, který bude muset udělat. Následně už je postup snadný.

Po příjezdu domů stačí zajet do garáže, a to tak, aby byla přední část vozu umístěná právě nad danou nabíječkou. V prvních pokusech možná bude nutná trocha cviku a zkoušení, ale následně nebude díky dobrému dosahu bezdrátového nabíjení absolutně žádný problém. Jediné, co bude zatím třeba, je stisknutí tlačítka Start/Stop, čímž se proces nabíjení sepne. Může se to sice jevit jako obtěžující, ale na druhou stranu bude dosaženi zjištění, že se vůz začal nabíjet. Po nabití se vypne a bude čekat na ráno, kdy s ním a s plnou baterií stačí vyrazit do práce, či kamkoliv jinam.

Mohlo by vás zajímat:  Odpůrci elektromobility argumentují vodíkem a neuvědomují si stejné problémy při tankování

Podložka GroundPad

Bezdrátové nabíjení je realizováni pomocí speciální podložky, která nese název GroundPad. Její unikát není spojený jenom s tím, že má poměrně kompaktní rozměry, nebo také s tím, že je přenosná. Opomíjet nelze ani její celkovou odolnost, čímž chceme říci, že ji není nutní používat jenom v klasické garáži, jelikož může být použita také venku. Tím se otevírají nové možnosti, spojené třeba s jejím zabudováním do oblasti chodníku na příjezdové cestě domu. To už jsou ale cesty, se kterými může experimentovat její majitel.

Co je u ní také samozřejmé, to je rozhodně její funkce založená na detekci cizích předmětů. Podložka GroundPad je stále pod proudem, ale jakmile detekuje, že se na ní umístila jakákoliv věc, okamžitě se vypne. A to do chvíle, než bude daná věc odstraněna. Jde o jeden z hlavních bezpečnostních prvků.

Mohlo by vás zajímat:  Chevrolet Spark EV - První detaily nového elektromobilu

Negativum existuje

I když má bezdrátové nabíjení elektromobilů mnoho kladů, nelze zapomínat také na jedno negativum. A tím je fakt, že tato technologie, tedy využití indukce, je spojeno s tím, že nabíjení je přece jenom delší. Konkrétní čas, který je k tomu potřeba, bude asi 3,5 hodiny. Klasická doba nabíjení s využitím běžného a klasického napojení přitom bude jenom 2 hodiny. Na druhou stranu je třeba říci, že ani 3,5 hodiny není nijak výrazně dlouhá doba. A protože mluvíme o nabíjení v garáži, ke kterému bude docházet často takzvaně „přes noc“, je to stále doba, která je velmi dobrá. Mimo jiné i proto, že za stejnou dobu se nabije třeba váš mobilní telefon. A zde mluvíme o elektromobilu.

Pro jaké auto?

Jak bylo zmíněno, mluvíme zde o vozu BMW řady 5, a to konkrétně v hybridní variantě. V autosalonech tedy poptávejte model BMW 530e iPerformance. Kromě možnosti bezdrátového nabíjení vás zaujme i tím, že kombinace dvoulitrového čtyřválce a elektromotoru nabídne velmi příjemných 251 koní výkonu.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora