BMW oficiálně představilo elektromobil i3

Po množství špionážních a uniklých fotek, spekulací a oficiálním představení techniky se celá skládačka s názvem BMW i3 spojila dohromady. V pondělí večer se výsledné dílo představilo v Londýně, New Yorku a Pekingu zároveň. 

A byla to velkolepá show pro velkolepé auto. BMW totiž na i3 hodně sází a dokonce se jí nebojí označovat jako revoluční krok v rámci mobility. Design vozu je v oficiální tiskové zprávě označován jako vizionářský a demonstruje „obvyklé sportovní vlastnosti BMW a hospodárnost čtyřmístného vozu“. Zajímavé spojení. Typickým designovým prvkem nové i3 jsou výrazná světla s tvarem do U a samozřejmě charakteristické ledvinky. Netradiční jsou proti sobě se otevírající dveře, absence sloupku B a také dvoubarevná karosérie. Kola mají rozměr 19 nebo 20 palců. 

Interiér by měl podle BMW zaujmout především prostorností. Kromě ní nechybí prvotřídní přírodní materiály jako dřevo, kůže nebo vlna. A protože je i3 „eco-friendly“, všechny materiály v interiéru jsou obnovitelné a recyklovatelné. Hlavním stylistickým prvkem je absence středového tunelu a také budíků v tradiční podobě. Místo nich je před zraky řidiče LCD displej, zobrazující všechny důležité informace. To se přenáší i na středový panel, kde je nosným prvkem 6,5palcový nebo 8,8palcový displej systému iDrive, přes který se dají ovládat veškeré funkce automobilu. 

Mohlo by vás zajímat:  Ford Mustang nebude jediný. Značka chce elektrifikaci svých aut stihnout do konce roku

Rozměrově se i3 řadí mezi mini auta, přičemž samo BMW tvrdí, že je novinka vhodná pro pohyb ve velkých metropolích. Délka 3999 mm, šířka 1775 mm a výška 1578 mm jsou tak akorát do města. Rozvor náprav 2570 mm je sice kratší než u doposud nejmenšího mnichovského modelu 1, přesto by měl zajistit obstojné místo na zadních sedadlech. V kufru zůstane pro zavazadla 260 litrů v základní konfiguraci nebo 1100 litrů po sklopení zadních sedadel. 

I když je i3 elektromobilem, ani zde bychom neměli přijít o typickou „radost z jízdy“. BMW se totiž i přes použití lithium-iontového akumulátoru povedlo udržet váhu vozu v rozumné rovině. Pohotovostní hmotnost činí 1195 kg u klasické verze respektive 1315 kg u verze s prodlouženým dojezdem. To se povedlo především rozsáhlou instalací karbonem vyztužených plastů, které byly uplatněny třeba při výrobě prostoru pro cestující. Akumulátory jsou uloženy v podlaze vozu, což přispívá ke snížení těžiště modelu a také optimálnímu rozložení hmotnosti 50:50 mezi přední a zadní nápravu. Třešničkou na dortu je malý poloměr otáčení (pouze 9,68 m). 

Mohlo by vás zajímat:  KIA eviduje 65% nárůst prodejů EV modelů v EU za 1H/2020

K pohonu slouží elektromotor o výkonu 170 koní s maximálním točivým momentem 250 Nm. Zajímavé jsou dynamické parametry – maximální rychlost je sice omezena na 150 km/h, zrychlení na 60 km/h však proběhne za 3,7 s, na 100 km/h za 7,2 s a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zabere 4,9 s. Výkon je přenášen skrze jednorychlostní převodovku na zadní kola. Elektromotor pracuje ve třech režimech – Comfort, Eco Pro a Eco Pro+. Největší vliv mají tyto režimy pochopitelně na dojezd. Akumulátor o kapacitě 22 kWh stačí v režimu Comfort na dojezd mezi 130 – 160 km, režim Eco Pro ho prodlouží o 20 km a Eco Pro+ dokonce o dalších 20 km. Ve výsledku se tak můžeme dostat až na 200 km. 

I když BMW tvrdí, že typický zákazník ujede s i3 maximálně 64 km denně, může se stát, že někomu nebude stačit ani těch 200 km. Proto nabízí mnichovská automobilka alternativu v podobě verze s prodlouženým dojezdem. V praxi to znamená, že se k elektromotoru přidá zážehový dvouválec o objemu 650 cm3 s výkonem 34 koní. Motor je umístěn u elektromotoru nad zadní nápravou a vyrábí pro něj elektřinu. To zvýší dojezd na přibližně 300 km. Díky přidané váze se změnily dynamické parametry – na 60 km/h zrychlí tato verze za 3,9 s, na 100 km/h za 7,9 s a za 80 na 120 km/h za 5,5 s. Maximální rychlost zůstává stejná. Pro úplnost také přidám spotřebu modelu s prodlouženým dojezdem, která podle tabulek činí těžko dosažitelných 0,6 l/100 km. 

Mohlo by vás zajímat:  100% elektrický Peugeot e-208: nový elektromotor, vyšší účinnost a dojezd až 400 kilometrů

Nabití akumulátoru trvá v obou případech 8 hodin, pokud využijete domácí síť, nebo 30 minut, pokud se spokojíte s 80% jejich kapacity a máte po ruce rychlonabíječku. 

Do prodeje se nový elektromobil dostane na podzim letošního roku. Základní cena byla stanovena na 900 000 Kč za verzi s klasickým elektrickým motorem. Verzi se zážehovým dvouválcem zatím české zastoupení nenacenilo, ale na německém trhu stojí 39 450 euro (cca 1 025 000 Kč). Za tuto cenu dostanete vozidlo se standardní výbavou Atelier, která obsahuje klimatizaci, systém iDrive s 6,5palcovou obrazovkou nebo parkovací asistent PDC se zadními senzory. Rozšíření výbavy je možné přes trojici výbavových linií Loft, Lodge a Suite

Zdroj: BMW