Ekologičtí aktivisté vypustili pneumatiky. Moje SUV je přitom ekologičtější než kombík a hatchback

Technician Is Repairing Car Flat Tire

Přišel jsem k autu a vidím, že má moje SUV vypuštěnou pneumatiku. Až večer jsem se dozvěděl, že to mohla být akce ekologických aktivistů. Nepátral jsem po tom, zda moje prázdné kolo s tímto činem souvisí, nebo nikoliv. Ani jsem to nikde nehlásil. Gumu jsem nafoukl a vyrazil do práce. A přemýšlel o tom, proč právě já jsem se (možná) stal terčem útoku.

Pro ekologii!

Z pohledu zákona je to prostý vandalský čin. A proč ho tito ekologičtí aktivisté udělali? Prý kvůli ekologii. Podle nich jsou to právě vozy SUV, které jsou ve městech tím nejhorším, co naše ulice tak znečišťuje. Pokud mi kolo opravdu vypustili oni, jsem značně namíchnutý, protože k tomu neměli sebemenší právo. Moje auto je totiž čistší než kdejaký kombík. Možná by si tito lidé nejprve měli zjistit, kdo v ulicích opravdu šíří smog.

Můj Hyundai Tucson

Jezdím vozem Hyundai Tucson. S motorem označeným jako 1,6 T-GDI MHEV. Jedná se o benzinový, mild-hybridní čtyřválec. Ten má dle specifikací emise 129 g/km. Je to hodně, nebo málo? To se nejlépe zjistí porovnáním s ostatními, novými a moderními auty. A když už budu porovnávat, nesmím zapomenout na rozměry. Ty mého Tucsona jsou následující:

  • délka: 4 500 mm,
  • šířka: 1 865 mm,
  • výška: 1 653 mm.
Mohlo by vás zajímat:  Při výběru ojetiny hledíme často na tu nejzbytečnější věc, kterou lze brát v úvahu

Vždyť je kombík horší

Ekologičtí aktivisté si, kdo ví proč, vzali za terč právě majitele vozů SUV. Doufám, že se k nim tento můj článek brzy dostane a pochopí, že když je něco velké, nutně to neznamená, že je to škodlivé, nebo snad prostor blokující a zabírající.

Začnu třeba manažerským sedanem Lexus ES s 2,5litrovou atmosférou. Emise auta jsou 128 g/km a rozměry 4 975 × 1 865 mm. Tohle auto je nejenom stejně široké jako můj Tucson, ale je o poznání delší. Zabere tedy větší prostor a znečišťuje (o jeden gram) stejně.

A co takový Peugeot 308 SW s motorem 1.5 BlueHDi. Jeho emise jsou 132 g/km a jeho rozměry činí 4636 × 1852. Takže znovu auto, které je o nějakých 14 centimetrů delší a jeho šířka víceméně (o centimetry) stejná. A motor má emise horší než můj mild-hybrid.

Mohlo by vás zajímat:  „Papírové hodnoty rychlosti nabíjení vašeho elektromobilu nejsou reálné,“ řekli mi v servisu. Na nabíječkách budu mnohem déle

A na závěr třeba Škoda Fabia s motorem 1.5 TSI DSG. I když je s rozměry 4108 × 1780 mm prokazatelně menší než můj Hyundai, emisně je na tom s hodnotou 128 g/km až na jeden gram úplně stejně jako já s autem, které je o půl tuny těžší.

Zdroj obrázku: Freepik

SUV jako ekologická volba

Příklad mého auta Hyundai Tucson jasně ukazuje, jak pomýlená je někdy ideologie ekologických aktivistů. Vůbec nemusí záležet na velikosti auta, protože ta velká mohou být i ekologičtější než cokoliv jiného. Třeba americké monstrum upravené pro požadavky Evropské unie, plug-in hybridní model Ford Explorer s přeplňovaným třílitrovým zážehovým šestiválcem. Jeho papírové emise jsou pouze 71 g/km. A to se jedná o SUV, které na ulici prostě nepřehlédnete. A když má jeho majitel nabitou baterii, nevypouští do města ani gram CO2.

Mohlo by vás zajímat:  Rozhodnutí jestli benzín nebo diesel je stále těžší. Pomohou zkušenosti i fakta

Než půjdete znovu do ulic, tak čtěte

Milí ekologičtí aktivisté, pokud budete mít znovu potřebu vypouštět pneumatiky velkému SUV, sedněte k internetu a motoristickým časopisům. Přečtěte si recenze a specifikace aut, která jezdí na našich silnicích. Potom váš boj za lepší vzduch ve městech bude směřován na opravdového nepřítele, a ne někoho, koho za nepřítele považujete jen proto, že vám to někdo nakukal a vy nejste schopni si pár základních faktů jednoduše (v době internetu) ověřit.

Netvrdím, že moje auto je tím nejčistším na silnicích. Ale rozhodně nepatří mezi největší znečišťovatele. Nevím, zda jste to byli vy, kdo mi pneumatiku vypustil, ale varuji vás: moje auto není tak neekologické, jak se domníváte vzhledem k jeho velikosti. Jsou i horší a podstatně menší. Ale nejlepší bude, když i ty necháte bez povšimnutí.

Zdroj: Autorský text.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora