Ferrari ukázalo nové FXX

Označení FXX se objevilo poprvé u ultimativní a pouze na okruhy určené verze Ferrari Enzo. Nové FXX tak logicky vychází z vrcholného modelu LaFerrari a oproti předchůdci dostalo ještě přídomek Kznačící přítomnost systému KERS.

Již základní LaFerrari je s 800koňovým dvanáctiválcem, který podporuje 163koňový elektromotor, pekelně rychlým strojem. FXX K však tuto hranici posouvá ještě dál – klasický spalovací dvanáctiválec o objemu 6.3 litru, s novými vačkovými hřídeli, mechanickými zdvihátky, lepším sacím potrubím či výfukovým potrubím bez tlumičů, má 860 koní při 9200 ot./min a točivý moment 750 Nm při 6500 ot./min, elektromotor je podporuje dalšími 190 koňmi. Výsledkem je celkových 1050 koní a točivý moment více než 900 Nm, které na silnici přenáší sedmistupňový dvouspojkový automat. Okruhovou optimalizací prošel systém HY-KERS, jenž je možné nastavit v celkem čtyřech režimech – Qualify poskytne maximální výkon po omezený počet kol, Long Run zajistí výkonovou konzistenci, Manual Boost dovolí využít maximum točivého momentu a Fast Charge dovolí co nejrychlejší dobití baterie.

Zcela nová je rovněž aerodynamika supersportovního kupé. Přední splitter je o 30 mm blíže k vozovce než v případě běžného modelu, boční prahy dovolí lepší obtékání vzduchu až k zadní části, kde je nejen dvoudílný spoiler, ale i velký difuzor. Díky těmto prvkům byl snížen koeficient odporu vzduchu o 50%, respektive 30% v případě agresivnějšího nastavení. Při rychlosti 200 km/h tak FXX K vykazuje přítlak 540 kg, což je více než dvojnásobek oproti 230 kg klasického LaFerrari. Použití na závodním okruhu odpovídají i slicky Pirelli P-Zero o rozměru 285/650 R19 vpředu, respektive 345/725 R20 vzadu s čidlem pro měření příčného, podélného i radiální zrychlení, stejně jako tlaku a teploty pneumatiky.

Za koly se ukrývají karbon-keramické brzdy Brembo o rozměru 398x223x36 mm vpředu a 380x253x34 mm vzadu. A když jsme u rozměrů, FXX K má 4896 mm na délku, 2051 mm na šířku, 1116 mm na výšku a 2650 mm mezi nápravami. Podvozek má oproti výchozímu modelu víceprvkovou zadní nápravu místo dvojitých lichoběžníků. Trakční kontrola je inspirovaná světem formule 1, upraven byl i elektronický diferenciál nebo ABS. Vše se ovládá pomocí ovladače Manettino na volantu. 

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari Enzo (2002 - 2004)

Ačkoliv se Ferrari FXX K na běžné silnice nedostane, nebude se účastnit žádné závodní série. Místo toho bude nabídnut několika vyvoleným, kterým maranellská automobilka zajistí dvouletý testovací program.

Zdroj: Ferrari