Tento týden se na akci Composites Europe v Düsseldorfu v Německu automobilka Ford rozhodla, představit své speciálně vyrobené odlehčené díly vozu.
Jedná se o díly z uhlíkových vláken a vyztužené plasty se zkratkou CFRP. Například, kapota na voze Ford Focus s touto technologií váží o plných 50% méně, než obyčejná kapota z plechu a ocele.
Tato technologie bude brzy realizována na výrobní lince Fordů a přinese více než jen úsporu hmotnosti pro všechny modely. Výhody karbonových vláken je totiž velmi znatelný fakt, že díl je až pětkrát pevnější než ocel a zároveň je dvakrát tak tužší.
Tato technologie je také z jedním z opatření, které chce Ford použít k dosažení svého cíle, aby snížil pohotovostní hmotnost svých vozů o 340 kg do roku 2020.
Tento rafinovaný postup úspory hmotnosti je dosažen zavedením pryskyřice a přetvarovaním textilního materiálu z uhlíkových vláken v rychlé, stabilní a vysoce kvalitní díly. Ty díky úspoře váhy samozřejmě zajišťují i úsporu paliva.
Dalším důležitým faktorem je také to, že například odlehčená kapota CFRP namontována na Fordu Focus stávající generace, se dobře osvědčila v nárazových testech s chodcem. Kapota a díly z těchto materiálu totiž zaručují minimální zranění hlavy chodce, a to díky speciálnímu pěnovému jádru instalovaným mezi dvěma vrstvami CFRP.