Formule s motorem 1,0 EcoBoost je rychlejší než Zonda!

Znáte to, sedíte u počítače a najednou Vás zarazí titulek takovým stylem, že si musíte protřít oči a podívat se znova. Podobná příhoda se mi stala bezprostředně před začátkem práce na tomto článku. Jak může být malá formule s litrovým motorem rychlejší než ikonická Zonda?!

Chápu, titulek může být poněkud zavádějící, nicméně je pravdivý. Automobilka Ford se totiž vydala na Severní smyčku Nürburgringu se svou formulí, která je mimo jiné homologována pro běžný provoz. Za volant se posadil profesionál Nick Tandy a věřte tomu ne, obkroužil okruh za 7 minut a 22 vteřin průměrnou rychlostí 169 km/h. Největší bombou je však to, že formuli pohání nový tříválec EcoBoost o objemu 1 litr! I tak se vůz dokázal zařadit mezi 11 nejrychlejších vozů okruhu (vlastně i planety) a svým časem zahanbil jak Lamborghini Aventador, tak Ferrari Enzo nebo i dříve zmíněnou Zondu.

Mohlo by vás zajímat:  Buggyra - Splněná rakouská mise!

Je však třeba uvézt na pravou míru, že použitý EcoBoost 1,0 nebyl tak úplně standardní verzí, s jakou se setkáme ve Fordu B-MAX či Fiesta. Výkon tříválce je zde 151 kW, což pohodlně stačí ke zrychlení na stovku pod 4 vteřiny nebo maximální rychlost 255 km/h. Výborné také je, že dokázala formule zajet ostré kolo se všemi doplňky, které jsou potřebné pro běžný provoz.

Zástupci značky se k výsledku vyjádřili ve smyslu, že není potřeba velkého a silného motoru k zajetí jednoho z nejlepších časů v historii Nürburgringu. I malý motor EcoBoost se může směle řadit mezi elitu a to se zlomkem spotřebovaného paliva. 

Mohlo by vás zajímat:  Ve Frankfurtu se ukáže monopost pro závody elektrických formulí

K tomuto článku je k dispozici i krátké video s ukázkou příprav a rozhovorem. Naleznete jej jako vždy v sekci VIDEA.